söndag 12 januari 2014

V. 14 (13+0)

Idag går vi in i vecka 14, bebisen och jag! Magen börjar sticka iväg nu, men konstigt vore väl annat med både bebis och myom. Myomet sitter i framvägg och är 6 cm i diameter, så jag har ju mage som om det vore tvillingar!

Det känns att det händer mycket nu, det spänner och drar åt alla håll i maggen! Den allra värsta tröttheten börjar lägga sig och illamåendet är mer hanterbart. Mår oftast bara illa inför måltider, när jag är hungrig och när jag vaknar efter att ha sovit mitt på dagen. Första veckorna mådde jag illa dygnet runt! Lukter har jag svårt för, särskilt starka parfymer och matos. Alkohol och svettiga arbetskamrater är heller ingen höjdare;)

Det mest spännande är såklart vad som händer med bebis just nu:

~Fostret har blivit sju till åtta centimeter långt, mätt från huvud till stjärt. Det har fått händer och fötter, fingrar och tår. Huden är tunn och genomskinlig, och täckt av små tunna hårstrån. Små hudflagor från barnet finns i fostervattnet.
Fostret kan röra sig i vattnet nu, och även göra sväljrörelser. Rörelserna är inte viljestyrda ännu. Hos pojkfoster utvecklas prostatakörteln och sädesblåsan.~

2 kommentarer:

malin sa...

Åh Anna var glada jag och Martin är för er skull! All lycka till er 💜

Unknown sa...

Åh va kul bananis! :) så jäkla skoj att du vill skriva om det så man ksn följa er :) hoppas allt är bra annars! Kram käly :)