söndag 19 januari 2014

V.15 (14+0)

Idag går vi in i v.15, bebis och jag. Så himla härligt!

Bebis:
Barnet är nu 9-10 cm långt mellan huvud och stjärt och väger mellan 50-100 g. Både huvudhår och ögonbryn blir grövre hos barnet. Har barnet anlag för mörkt hår börjar pigmentcellerna i hårsäckarna att producera svart pigment. Barnets revben, blodkärl och näthinnor syns tydligt genom den lövtunna huden. Huden börjar täckas av lagunohår som hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen.

Mamma:
Nu går vi in i graviditetens andra tredjedel, den andra trimestern, och många börjar nu känna sig mindre trötta och illamående än i början av graviditeten. Många mår till och med fantastiskt bra och upplever den andra trimestern som den allra bästa delen av graviditeten. Mammans förstorade hjärta har nu en 20 % högre kapacitet, allt för att klara syretillförseln till henne och barnet. Blodvolymen fortsätter att öka under hela graviditeten för att mot slutet vara cirka 1 liter mer än innan graviditeten. Hjärtat slår också snabbare än vanligt och det är därför vanligt med hjärtklappning. Många har nu gått 5-7 kilo i vikt och får köpa mammakläder för den växande magen.

Min status v.15:
Äntligen går vi in i andra trimestern. Första trimestern har inte varit snäll mot mig och jag har därför stora förhoppningar på att det vänder nu. Det har faktiskt redan börjat vända; jag är inte riktigt lika trött längre och illamåendet håller sig i schack och börjar avta. Det är fortfarande jobbigt att handla i mataffärer och att laga mat, och det är detta jag hoppas blir bättre nu framöver!

Jag sover fortfarande en snabbis efter jobbet varje dag, men jag har mycket bättre fokus och ork på jobbet och jag är inte i kvällsdvala hela kvällarna längre.

Viktuppgång: - 3 kg. Förvånande med tanke på att magen växer, men får å andra sidan inte behålla mycket mat och har dålig aptit. Jag inser ju att det kan vända fort och att jag kan ta igen denna viktminskning med råge, men det känns ju onekligen skönt att jag inte har börjat svälla iväg än i alla fall! Mest skönt för rygg och leder som är klena på mig.

Magen idag, v 15 (14+0)


Nu ut en promenad i det soliga vädret! Äntligen lite sol, som vi har väntat på det!

Inga kommentarer: