tisdag 21 december 2010

So this is christmas, and what have you done?

Nu är det jullov!! Tjohoo! Är SÅ glad och nöjd efter den här terminen. Slet ju som bekant som ett djur med alla arbeten i de sista kurserna. Gissa vad, jag fick VG och helt sjukt bra omdömen! Satt som en smäck såhär innan jul kan jag lova! Detta innebär nämligen att jag får VG i samtliga kurser under höstterminen:)

Skrev ju för ett tag sedan att jag skulle satsat på psykolog kanske och Twetman verkar hålla med (haha). Men givetvis är det en ära att höra det från henne, som har psykologiexamen, psykoterapeutexamen och som har doktorerat en massa! :) Fastighetsmäklare är ett komplext yrke, där vi träffar otroligt mycket människor i svåra situationer. Som fastighetsmäklare är det därför viktigt att ha social kompetens, att vara empatisk och lyhörd samt att vara en god människokännare. Twetmans utlåtanden på de två arbetena jag skrev för henne gjorde mig därför väldigt glad, eftersom hennes kurs är den enda kursen som behandlar den psykologiska, ack så viktiga, delen av vår utbildning.

Nr 1
Hej Anna!
Du har skrivit en kunskapsrik rapport och dragit de slutsatser om 'gruppliv' som jag bara kunde önska mig att studenterna skulle. Du har lyft fram hur man påverkas i en grupp på gott och ont. Det första rör när man utvecklas genom ny kunskap och upptäcker sina egna värderingar mm. genom andras speglingar. Det andra är risken med konformitet, att man ger upp egna sunda och moraliska ställningstagande för behovet av grupptillhörighet. Du har hänvisat flitigt till källorna och fortsätt så när du gör fallskrivningen och det blir utmärkt. (...)


Nr 2
Hej Anna!
Jag är imponerad! Du kan bredvid mäklaryrket starta ett kunskapsföretag som utbildar mäklare i förhållningssätt grundat på psykologiska teorier och forskning! Det är obehagligt att yrket har ett sådant negativt rykte som du beskriver. Samtidigt kan det bli grunden i din motivation att motbevisa det. Jag tror du kommer lyckas med det!  Innehållsmässigt så är skrivningen rik på kunskap, du skriver tydliga och utvecklade referat. Dina slutsatser om fallen är realistiska och du för en insiktsfull diskussion om vad som krävs i yrket. Du bevisar, genom dina kloka resonemang i diskussionen och genom dina skarpa tolkningar, att du
har hög EQ.  Var glad över det, det är en värdefull egenskap! (...)

Ja, det kändes fint! Det är inte ofta lärarna ger respons eller utlåtande på högskolenivå. Ofta får man ett betyg in i ladoken och så är det inget mer med det. Gillar Twetmans engagemang att faktiskt ta sig tid att ge ett skriftligt utlåtande. Jag tackar och bockar och är supernöjd!

Igår efter slutseminariet med tvärgrupperna så gick vi tjejer i klassen och firade in jullovet med en mysig julfika på Skånskans. Jag passade på att belöna mig själv lite extra på vägen dit:


Jag inhandlade ett supersnyggt halsband till nyår! Tyckte att jag var värd det (trots att plånboken egentligen sa nej). Därmed är hela nyårsoutfiten klar, skönt!

 Nu tar jag jullov med gott samvete!

Bananalove

Inga kommentarer: