måndag 21 december 2009

Julveckan inledd

Börjar med att säga att jag har dålig tillgång på dator nu under julhelgen när jag är på hemmaplan. Inläggen kommer därför att bli en aning färre, men som kompensation en aning längre när jag väl får tag i datorn:)

Nu är det inte långt kvar till julafton! Galet! Har fortfarande inte förstått att det såå snart är jul och ligger således fortfarande lite efter i julepeppet. I lördags bakades det dock julgodis här hemma, och vad GOTT det blev! Puffkolan var helt klart bäst, (stal recept från kusins blogg) och den tog slut igårkväll! Haha. Får baka en ny laddning innan julafton.

Julafton firar vi hos oss i år. Jag har därför lovat att hjälpa mami med att fixa och dona nu när jag väl är hemma. Har städat ur min gamla garderob, där jag sparat sånt som jag aldrig använder, men som kan vara "bra att ha". Två fulla kassar slängdes och garderoben är numera nästan tom! Ska ta tag i mitt flickrum idag också, där det numera står en säng, en liten tv och massa böcker. Men dammar gör det ju ändå, så jag ska skura igenom rummet idag.

På tal om julafton, bror har nu bestämt sig för att åka med kompisar till fjällen över jul. Känns lite konstigt eftersom vi alltid har varit full styrka varje jul. Men, det är inte mitt val och således heller inte mitt beslut. Men jag och pappa är lite besvikna innerst inne. Haha. En sak är ju iallafall säker; vi är sjukt olika vi två. I min värld finns det inte att resa bort över jul, iallafall inte utan familjen. Punkt.

Samma sak gäller att festa på julafton. Nej. Nej. Nej. Om så av ren princip, så NEJ. Det finns 364 andra dagar man kan festa på om man så önskar, men fan inte på julafton!

Har skrivit under på Vit juls manifestation på facebook. En vit jul för alla barns skull. Barn ska inte behöva vara rädda och oroliga på deras egna största högtid, som julen faktiskt är. Att vuxna människor, föräldrar, inte kan hålla sig i från spriten en enda dag för barnens skull tycker jag är katastrof. Men vad som är en ännu större katastrof är vad som sker på Vit Juls sida inne på Facebook. Hundratals omogna, sviniga människor skriver kommentarer som:
  • "Det ska va minst 3 meter snö och det som man ligger back med i snö kompenserar man me alkohol :D"
  • "Har för övrigt bränt ett sjuhelvetes parti med vuxendricka till jul har 2 pallar klara i talande stund så det är bara kontakta mig för att ansluta till en sweet jul!"
  • "Har fått i mig en back öl i dag Raaaap "
Vad ska man säga? Om man nu tycker så (läs: dumma jävla idioter) så kan man väl hålla det för sig själv, alternativt skapa en egen grupp och samla ihop sina loserkompisar. Men VARFÖR göra sig besväret att leta upp en grupp, som faktiskt har en viktig och bra ståndpunkt ,och sedan sprida sin dynga där. Nej fy fan för sådana omogna svin rent ut sagt. Och stackars barn om de har eller någongång får några. Skäms. Det gör jag åt er. Och hoppas att ni själva gör någongång.

Över till något mycket mer positivt. Snälla NP ringde och bjöd ner mig på julmiddag imorgon! Ska bli gott, och kul att träffa alla jobbarkompisar. Har inte jobbat sedan innan Thailand nu, så det var ett tag sedan jag såg dom!

Gillar julhelgen, för då kommer alla mina vänner äntligen hem och vi är alla samlade inom en och samma kommun åtminstone:). Jag träffar också min man mycket mer än vanligt, likaså släkten och familjen. Häftigt ändå att bland alla dessa miljarder människor som finns, så har vi alla våra alldeles egna favoriter och anhöriga som vi har starka, starka band till. Visst är det härligt!




Så var rädda om varandra nu och se till att uppskatta dina nära och kära lite extra såhär i juletider!

Kram

Inga kommentarer: