fredag 18 november 2011

Det skrivna ordet

Galet, fredag igen! Känns som att det bara är måndagar och fredagar nu för tiden! Det bästa med detta är att veckorna flyger förbi och det snart är dags för inflytt! Nu är det bara tre helger kvar i lägenheten!

Jag läser många bloggar, och jag är särskilt förtjust i välskrivna bloggar. Önskar många gånger att jag tog mig tiden och hade känslan och kunskapen att skriva så bra inlägg. Mina inlägg är ofta spretiga och skrivna i all hast. Därav många slarvfel, talspråk och osammanhängande meningar. Det är liksom inte ofta jag skriver en bloggrubrik och sedan håller mig till det ämnet ett helt blogginlägg igenom. Jag tänker snabbt, pratar fort och skickar alltid iväg trådar och hamnar långt ifrån mitt ursprungliga samtalsämne. Likadant är det med mina inlägg här. Jag kommer på mer och mer medan jag skriver och till slut blir det en enda röra. Visst, det är charmigt och roligt att följa tankegångarna så exakt, men jag tycker att denna bloggen saknar fina inlägg med lite tanke och budskap bakom. Därför har jag antagit en utmaning.

Jag ska göra en 30dagarsutmaning. Ni vet en sådan utmaning som går ut på att skriva ett inlägg dag 1 som handlar om "en viktig dag", ett inlägg dag 2 som handlar om "min första kärlek" osv. Min utmaning kommer inte att bli 30 dagar lång, jag kommer istället plocka och skriva om de ämnen jag själv väljer ut. Gissar att det blir runt 15 kanske. Jag kommer varva med snabba ögonblicksinlägg också och kanske inte kommer att anta utmaningen varje dag. Men jag kan lova att det blir 15 ämnesinlägg iallafall. Där jag ska anstränga mig med språket och lägga lite mer känsla bakom. Det blir väl bra? Roligt för mig att ha som minne om inte annat!

Idag ska jag smita ifrån jobbet och försöka hitta något vettigt att ha på mig på morgondagens galej. Jag ska dessutom på presentjakt. Sedan tar jag nog tidig fredag och lyxar till det lite:) Jag ska ju faktiskt jobba en timme imorgon, kontraksskrivning väntar! Köparen flyger dessutom in från Frankrike så jag har förberett mig genom att översätta hela köpeavtalet till engelska (puh!). Exempel på meningar som var svåröversatta var:
  •  köparens upptagande av nya lån utgör inte något särskilt villkor för detta köp, då köparen har fått bindande löfte från xx-banken.
  • säljaren och köparen har i särskilt bilagd handling - "depositionsavtal"- avtalat att handpenningen ska deponeras hos fastighetsmäklaren på särskilt klientmedelskonto

Trevlig helg hörrni!

Inga kommentarer: