tisdag 13 maj 2014

V.31 (30+3)


Mamma
Kroppen förbereder sig på förlossningen och på den kommande tiden som förälder. Man sover kanske sämre, vaknar ofta och har svårt att koncentrera sig. Ju närmare förlossningen kvinnan kommer, desto mer vänder hon sin uppmärksamhet mot sitt ofödda barn, man blir introvert och börjar den mentala förberedelsen.

Livmodern börjar närma sig revbenens nedre kant och många känner att de blir tyngre. Man kan ha gått upp ungefär 8-10 kilo i vikt, vissa ännu mer.

Barnet
Barnet behöver nu i princip bara gå upp i vikt. Alla organ är snart färdigutvecklade, lungorna är det organ som blir färdigt sist. Barnet har nu ofta ögonen öppna när det är vaket och aktivt och blundar när det är passivt och sover. Barnet väger runt 1,6 kilo och längden är ca 43 centimeter. Fingernaglarna har vuxit ut ännu mer och når fingertoppen.


Mina reflektioner

Jag fortsätter att jubla över att det är så många delmål nu på slutet! V.31 innebär att vi nu går ner på ensiffrigt i antal veckor till förlossning! 9 veckor kvar! Det känns så himla nära men ändå så långt borta på något vis. Eftersom jag har massor med delmål kvar som jag sett fram emot länge så antar jag att tiden kommer att gå fort ändå. Nästa delmål är förlossningsvisningen på måndag. Så himla spännande det ska bli! Och omtumlande såklart. Det är liksom med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot det. Om mindre än två veckor ska vi kika på Knyttet igen eftersom det är dags för ultraljud! Det är såklart något vi ser framemot väldigt mycket! Det är också då jag får slutgiltigt besked om jag får föda utan kejsarsnitt eller ej så det är klart att det känns lite nervöst!


Annars mår jag bra! Är för att låta tjatig fruktansvärt trött och sover väldigt dåligt fortsatt på nätterna. Sover mig igenom stora delar av kvällar och helger nu (Med vänlig hälsning kul tjej) för att orka med det vi har inplanerat. Jag håller verkligen med om ovanstående, att man vänder sig mer och mer inåt! Jag är så osocial och introvert (mer än vanligt) och trivs bäst med att sortera bebbens kläder, fixa med skötbord och få vara i fred och läsa i min förlossningsbok (som sagt, kul tjej!). Men för mig är den mentala förberedelsen oerhört viktig och det är den jag ägnar mig åt nu på sluttampen!


Idag var vi på föräldrakurs nummer två, och idag handlade det om förlossningen. Eftersom jag läser om förlossningen just nu så var det inga direkta nyheter eller obehagliga överraskningar, men dock väldigt omtumlande och läskigt att se det i verkligheten på film! Men också helt fantastiskt att se första mötena mellan bebis och föräldrar! (jag var såklart den enda som inte kunde hålla tillbaka tårarna, ihop med barnmorskan då). Preggohormonerna är inte nådiga mot mina tårkanaler alltså! :)


Läget är alltså under kontroll och jag vaggar på framåt mot vecka 40!


Magen v. 31 (30+2)



1 kommentar:

Unknown sa...

Ååh nu är det inte långt kvar bananis!! 😀 och din mage är så fiiin! 👍 kram käly