tisdag 20 maj 2014

V.32 (31+3)


Mamma v. 32

Mammans vikt ökar snabbare än någonsin nu. Det är viktigt att vila så ofta man kan. Från och med denna veckan kan man ansöka om graviditetspenning om man har ett fysiskt påfrestande jobb, eller ta ut föräldraledighet om man känner att man av andra orsaker inte orkar jobba längre. Från och med nu träffar man barnmorskan oftare än tidigare under graviditeten.

Bebis v. 32

Bebisen väger nu cirka 1,9 kilo och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt. Barnets alla fem sinnen fungerar utmärkt. Barnet sover stor del av tiden, under de vakna perioderna tränar barnet på att andas, röra sig och öppna och stänga sina ögon. De inre organen fortsätter att mogna och lungorna förbereder sig inför den riktiga andningen.

Egna reflektioner

Idag är det 60 dagar kvar till BF! Nu känns det som att magen växer från dag till dag och jag känner mig ofta (inte alltid!) väldigt höggravid. Igår svullnade benen som över en natt! Det bara small till efter att vi varit inne i Värnamo och jag fick en härlig liten vätskevalk ovanför hälarna. Det känns mer och mer verkligt nu att det faktiskt är en liten bebis som ska komma! Alla bebisinköp på Gekås i lördags i kombination med att vi var på förlossningsvisning igår gör att allt liksom blir på riktigt nu! Så himla spännande!

Däremot MÅSTE jag börja jobba mer på att vila nu. Jag sover så jävla dåligt rent ut sagt, vilket gör att jag är grymt trött om dagarna. Slarvar alldeleles för mycket med vilan, jag vet ju att det blir mycket bättre om jag tar mig tiden att sova en timme på eftermiddagen! Dessutom måste jag dra ner på tempot på helgerna, eftersom det är enda chansen jag  har att vila. Att jobba heltid med ett relativt krävande jobb och inte sova mer än ett par timmar om nätterna ihop med att vara höggravid kräver verkligen återhämtning under helgerna åtminstone. Så jag och S har pratat ihop oss lite om det och när vi går in i juni så är det jag som har max en större grej inbokad varje helg. Det funkar liksom inte som i helgen; då vi åkte till Gekås direkt efter jobbet (en fredag dessutom!) och kom hem vid 21:00, helt slut i både fogar, huvud och fötter. Direkt upp på lördagen och storstäda huset mellan 9-11. In till Gislaved och International food market i gassande sol någon timme. Direkt därifrån mathandling inför kvällens middagsgäster. Vidare till Tallberga för att köpa förseglingsband. Hem, dråsa ner snabbt i solstolen en stund och sen börja med matlagning inför kvällen. M & K och deras små kom 18:00 och sen kom vi inte i säng förrän runt midnatt. Det var verkligen superhärliga dagar på alla sätt och vis, men söndagen sen var jag mest som en blöt trasa. Då väntade matlådor, tvättning och sen kom jag på briljanta iden att koka saft. Och barnmorskorna pratar om hur viktigt det är med vilan nu, för kroppens skull.. Så som sagt, igår bestämde jag att jag måste skärpa mig nu, hur kul det än är att ha mycket roligt inbokat. I första hand nu ska jag läsa ut förlossningsboken, ta mig an övningarna som tillhör och se till att jag får en timmes vila varje dag. S E N kan jag boka in roligheter. Men vilan och förberedelsen måste få komma i första hand nu. Får se hur det går med det, men jag ska i alla fall göra ett aktivt försök!

Magen växer som sagt, men hittills är jag lyckligt förskonad från bristningar. Jag har, efter att läst många andra gravidbloggar, fått upp ögonen för att vikthetsen på gravida är helt sjuk och tänker därför aktivt skippa att redovisa varje kilo här i bloggen. Gjorde ju det till en början som ni minns. Men som sagt, jag vill inte vara en del av den vikthetsen som redan läggs på oss kvinnor nog som det är. Att det blir en tävling i antal kilon även under graviditet är fasen inte okej! Huvudsaken är väl att barnet mår bra och att kroppen fungerar som den ska! Och nej, jag skriver inte detta för att dölja en eventuell viktuppgång, för den nyfikne så har jag gått upp rekordlite enligt min BM. Men det får liksom stanna mellan mig och henne. Det är så sjukt att första frågan efter man varit hos BM på riktigt är ” hur mycket hade du gått upp nu då?” istället för ”hur såg det ut med bebisen?”. Och att om jag säger det så får jag beröm? För vad? Är jag en bättre gravid än en som gått upp 3 kg mer? 10 kg mer? Det är ju superindividuellt och ingenting man kan påverka alls! Nä det stör mig riktigt mycket faktiskt!

En person som gått upp dubbelt så mycket som mig kanske går ner samtliga sina kilon på några dagar medan jag kanske får kämpa livet av mig för att gå ner mina. Så nej, vi måste sluta jämföra oss så och vara snällare mot kropparna! Jag är övertygad om att alla blivande mammor gör så gott de kan för att klara av graviditeten och dess vedermödor på bästa sätt! Om det är att äta B&J för någon och att gå långa PW:s för en annan så är det väl jättebra! Barnmorskan varnar om något är fel, och så länge allt ser bra ut så bara kör liksom!

Oj det här hade ju egentligen ingenting med vecka 32 att göra, det bara kom! ;)

Jag och bebis mår sammanfattningsvis bra och på måndag väntar ultraljud så att vi får kika på lilla knyttet igen! Längtar!

Magen v.32 (31+3)

 

 

Inga kommentarer: