tisdag 6 maj 2014

V. 30 (29+3)

Mamma v.30
All extra vikt som man nu bär upp påfrestar ryggen. Viktigt att man tänker på hållningen! Lungorna tar upp 20% mer syre vilket kan göra att man känner sig väldigt andfådd. Barnet växer mycket nu och det är viktigt att mamman tänker på att äta bra mellanmål. Ibland kan illamåendet komma tillbaka nu eftersom barnet växer mycket och hormonpåslaget är stort.

Bebis v.30
Nu växer bebis mycket och kommer att öka med ca 200 g i veckan fram till förlossningen. Just nu väger den ca 1,4 kg och är ca 41 cm lång. Från och med nu kan det skilja mycket i vikt mellan olika bebisar. Generna påverkar att vissa barn blir större, liksom moderkakans funktion och läge. Barnet kan fortfarande vända sig och växla mellan att ligga med huvud eller stjärt nedåt, men en del har redan nu lagt sig till rätta med huvudet neråt. Lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar ännu mer. 

Mina reflektioner
Vecka 30!! Bara 10 veckor kvar! Så sjukt! Minns NUPPen i v.12, då kändes det som att det aldrig skulle bli v.30 och nu är vi här, på upploppet! :) 3/4 av graviditeten är nu avklarad och det känns både mentalt och även jobbmässigt att det förbereds för bebisens ankomst! Så overkligt! Var hos barnmorskan igår och allt såg bra ut! Alla värden var bra och bebisens hjärta slog fint. Vi fick även tid för vårt ultraljud i v.32 vilket var skönt! Känns som att tiden kommer att rusa fram nu med föräldraträffar (börjar imorgon!), tätare BM-besök, förlossningsvisning och ultraljud. Lägg på lite klämdagar och mycket att göra på jobbet så vips är det juni! 

Bebben är mycket aktiv just nu och sparkar rejält i magen! Himla skönt tycker jag som har haft svårt att känna sparkar för de himla myomen! Jag börjar bli framtung nu och flåsar som bara den när jag tar mig fram, höggravid helt enkelt! Tyvärr ställer fogarna till det ordentligt och lyssnar jag inte får jag lida som sjutton för det! Var ju i HBG och i Danmark och gick på stan en heldag, följt av ont vaggande i hillerstorp dagen efter och det har jag fått lida för ända tills nu! Herre Gud vad kroppen protesterar! Fogar, ländrygg, ljumskar och ben är så möra! Men men det var det värt! :) sömnen är det sådär med, livmodern pressar uppåt så jag har svårt att andas och jag har börjat vakna själv de senaste nätterna av att jag låter ?! Smackar, sväljer högt, gnyr och stånkar. Haha stackars Samme! (Och mig själv som uppenbarligen inte sover så mycket!)

Magen v.30 (29+3)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Söta magen och söta banani❤️korri

Ida sa...

Sååå fin! Tack för senast! Så härligt att träffa er! Massa kramar