fredag 4 januari 2013

Årets första fredag!

Idag är det fredag,underbart välkommet efter slitig arbetsvecka (kortvecka till trots). Helgen kommer troligtvis att gå lika fort som vanligt, eftersom vi har ett relativt fullt schema.

Jag ska städa ut julen nu i helgen. Lika mycket som jag älskar julen i slutet av november och hela december, lika trött är jag på den redan i mellandagarna. Allt julfrossande och vältrande i julmys liksom bara blåser förbi och känns helt dammigt och tröttsamt så fort julen är över. Särskilt nu när vi gått in i nytt år med massa pepp inför nya årsplaner, framtidstro och framförallt en sjuk längtan efter våren! Då känns julen SÅ december förra året.. Nä nu vill jag få bort allt mörkt och in med ljust och fräscht! Inbillar mig att våren kommer fortare då;) Stora delar av lördagen kommer alltså gå åt till stora vårskurandet! Om jag hinner är planen att sy nya vårgardiner på söndag när samme spelar cup. Jag har ett helt ljuvligt vårtyg som ligger och väntar på att bli gardinkappor!

På tal om vårigt, fräscht och ljuvligt så har jag fått hem två plagg från Odd Molly som jag nätshoppat hem. En lite längre tunika/klänning och en korallröd lite kortare tunika. Det var verkligen kärlek som uppstod! De är så himla fina och jag är sjukt nöjd! (Ja, efter dessa två så har jag shoppingstopp ett tag. Köpte faktiskt dem i mellandagarna så de räknas till 2012. Hehehe)

Resterande lördag kommer att ägnas åt 30-årsfirande i Jönköping imorgon och innan dess ska vi  givetvis titta på JVM-finalen i ishockey. Sjukt spännande!

Vi ska även försöka färdigställa renoveringsplanerna inför 2013. Vi  har fastnat lite i dräneringsfrågan och försöker nu hitta en bra lösning. Det finns SÅ mycket jag hade velat göra här hemma om jag hade fri tillgång till pengar och om man visste att allt man gör ökar husets värde. Tyvärr är jag ju en trist nejsägande mäklare i den här frågan, som vänder och vrider på varenda renoveringstanke och hela tiden vill se till att "räkna hem det" och absolut inte göra hemmafixade, spontanrenoveringar som ser ut därefter och som man sedan ångrar och ändå vill göra om...

Kom just på att jag inte skrivit om vår nyårsafton! Det var en riktigt trevlig och mysig kväll som startade här hemma hos oss. Vi startade med en så himla god förrätt! Det var en slags charkbricka som plockats ihop ur eget huvud, kombinerad med musslor för de som så önskade. Det var alltså salamis, prosciutto, parmaskinkar, färskostar, mozzarella, ostfyllda chilis och champinjoner och massa gott! Tyvärr blev vi proppmätta redan här! :) Till huvudrätt serverade vi fläskfilé med lite thailändskt inslag. Sedan gick det inte att äta mer! Vi fick därför skjuta på efterrätten och spara den till nattamat istället! :) Den var för övrigt sjukt god vid halv fyra-snåret på morgonen så jag är glad att vi sparade den;) Den lyxiga nattamatten var alltså pannacotta med blåbär och passionsfrukt!

Vi drack sedan drinkar och fick hetsa i oss dem, eftersom klockan började dra iväg så himla fort! Strawberry daquiris och Piggelin var de enda vi han med, och det gick undan! Vet inte riktigt vart tiden tog vägen! :) Strax innan tolvslaget anlände vi sedan till L och S och nyårsskålade ihop med de andra festprissarna. Våra lyktor tändes aldrig i ösregnet, men ni som följer mig på Instagram såg ju att vi fick iväg dem dagen efter sen istället:) Vi var som sagt hemma igen sen vid halv fyra och efter lite pannacotta så sov vi alla gott! Dagen efter vaknade vi inte förrän vid tolv, vilket är sjukt ovanligt för mig när man har nattgäster. Men uppenbarligen sov de lika gott så! ;) Vi avslutade sedan vårt nyårsfirande med en stor brunch av aftonens förrätt innan det var dags för våra gäster att bege sig hemåt. Summa summarum så blev det en kväll helt i min smak! Tack för en trevlig nyårsafton passar jag på att säga!

Ikväll ska vi bara mysa och ta det lugnt. Jag är som sagt sjukt sliten i både fötter och rygg och väldigt väldigt trött, så det ska bli så himla skönt att bara vara! Jag har dessutom mått lite konstigt de senaste dagarna och varit yr, mått illa och känt mig svullen och haft extra känningar av ärret. Försöker att inte oroa mig för mycket utan väntar istället tills nästa extrainsatta kontroll.

Så välkommen du första fredag! Jag gillar dig skarpt!

1 kommentar:

Ida sa...

Vad gott och mysigt det låter, nyårsmaten ;) håller med om julpyntet, tror vårt åker ut på söndag! Älskar oxå Odd Molly, har man väl köpt ett plagg så blir det som en "drog" men går ju inte köpa så ofta pga priset... Kul med renoverinsplaner! Vi har köpt nytt kylskåp och bara det blev ett lyft så sugen på att ändra mer där...
Kram