onsdag 20 juni 2012

Midsommarvecka

Veckorna bara springer iväg och det är redan midsommarveckan, helt galet! Utan att krossa er alltför mycket så råder jag er att gå ut och passa på att njuta av allt det fina vi har nu. Alla blommor, allt det gröna och alla fåglar som sjunger. För vet ni? Nästa vecka vänder det. Då blir det sakta mörkare igen, fåglarna tystnar snart och blommorna blir snart tunga och sommarjästa. Så sjas ut med er!

På tal om blommor, igår var vi ute och gick en härlig kvällsrunda och jag plockade med mig en stor bukett lupiner hem. Lupiner ses som ogräs, men för mig kommer det alltid att vara förknippat med finaste sommarminnena hos mormor i stugan. Mormor tycker inte heller att lupiner är ogräs och vi har plockat så mycket lupiner varenda sommar! Det välbekanta knäckande ljudet när jag knipsade av stjälkarna igår gav mig en riktig skjuts ner för memory lane.

Och ett jävla getingstick! Som jag inte kände när jag fick, men helt plötsligt började det bränna i handen. Såg ett stort vitt märke sprida ut sig i handflatan och det kliade och sved så in i norden. Mamma är allergisk mot bistick men jag har aldrig reagerat mer än andra när jag blivit stungen. Eller så har jag aldrig blivit stungen av just ett bi innan. I vilket fall som helst så satt jag med F i telefon och smed midsommarplaner när vi kom hem. Då kände jag hur hela armen började svida, sticka och blev kokhet. Och det spred sig röda långa ilskna revor över armen. F rådde mig att ringa akuten, mamma likaså. Men jag höll ut lite, satt med armen högt och väntade. Och väntade. Och väntade. Kände efter. Till slut så började det lägga sig och jag kunde blåsa faran över. Tack gud för det! För att åka tillbaka till Värnamo och akuten igen var inget jag var speciellt sugen på!

Fina trådar jag lägger ut för mig själv märker jag, för på tal om Värnamo så kom S in till mig efter jobbet igår för lite shopping. Han hittade shorts och tröja och jag tvingade mig själv att köpa ett par jeans. Har jobbat i klänning och tunikor med svarta strumpbyxor till ända sen operationen. Magen blev så svullen då att jag spräckte byxorna som jag förtvivlat försökte tvinga mig i en vecka efter operationen. Och efter det har jag inte ens vågat prova byxor. Men nu fick det vara nog. Spyr på strumpbyxor som det går maskor på HELA tiden, blir ju svindyrt i längden! Dessutom avskyr jag svarta strumpbyxor till sommarglada klänningar, men vad göra? Inte jättekul att gå barfota inne hos kunder, så har inte haft något val.

Men nu så! Är jag ett par jeans och en fin topp rikare. MQ har en hel del fina och bra jobbkläder tycker jag!

Midsommar närmar sig med stormsteg och jag börjar faktiskt bli riktigt pepp! Efter att ha våndats lite över midsommarplaner alltför länge så är det nu skönt att det är spikat och klart och jag tror det kommer bli kanon! Ännu mer pepp blev jag när jag insåg att jag har världens finaste midsommarklänning (som typ bara går att ha på midsommar så den används högst 1 gång per år). Äntligen är det dags att ta fram den godingen igen! Ni trogna bloggläsare minns den säkert, jag bloggade om den när jag köpte den. En lång, vit och blommig midsommardröm! Har nog till och med redan spikat klänning inför lördagens mer festligare tillställning också tror jag! Det blir en annan midsommarfavoritirepris, fast en kortare mer festlig sådan:) Kul när saker och ting som man gillar kommer till användning tycker jag!
Så såg den ut när det begav sig...

Jag har lovat att (bland annat) stå för tårtan på midsommarafton och även då kommer jag att göra en gammal favorit i repris. Ni som var med i Halmstad när det begav sig vet vilken jag menar! Då gick den åt i ett nafs och det tror jag den kommer att göra nu också:) 

Jag hade behövt göra något åt min stackars torra hud innan helgen. Är torr som fnöske på både armar och ben och hade behövt göra en rejäll skrubbning, bastning och insmörjning imorgon. Men S tjatar om ett besök i Jönköping imorgon för shopping inför lördagen, förstår inte hur vi ska klämma in det men det måste vi försöka lösa. Jag får helt enkelt ställa upp för min byxlöse sambo. Och fortsätta vara en torris ett tag till:)

Nu kör vi alltså fullt ös mot midsommar!

Men först ska jag ut på en härlig kvällsPW i solen med massa nya, nedtankade podcaster i lurarna. Jag har äntligen upptäckt tjusningen med podcaster och bara älskar det!

Trevlig midsommar på er finingar!

Inga kommentarer: