söndag 30 december 2012

2012

Här kommer en resumé över mitt 2012. Året som jag utan vidare kan säga varit mitt allra värsta år. Men som givetvis också har bjudit på fina stunder, glädje och lycka.
 
 
Vi firade in tolvslaget på ett plan ner till Thailand. En helt underbar start på det nya året, och med facit i hand så var det tur att vi laddade massa positiv, härlig energi inför den stundande våren. Men lyckligt ovetande om vad som komma skulle njöt vi av sol, bad, varandra och paradisvyerna.
 
 
 



Februari minns jag mest som en dimma och ett töcken. Det var månaden då jag gjorde magnetröntgen och sedan opererades. Jag hade ont, var sjukskriven och jävligt rädd. Och jag minns att vi väntade och väntade. På besked om vad det var som hade hittats i min kropp.

I mars var jag fortsatt sjukskriven. Jag fyllde 26 och minns att jag fasade för gratulationerna.Dagar innan min födelsedag fick jag besked om tumör. Och det var också där och då jag bytte sida på riktigt. Gick från de friska till de sjuka. Från gamla sorglösa Banana till nya, hudlösa, krassa och livrädda jag som jag är nu. Och jag kommer alltid sakna mitt gamla jag. Jag minns också starkt alla fina vänner. Som skickade blomsterbud, brev, presenter och peppade. Alla besök, telefonsamtal, meddelanden och hälsningar. Som gjorde att det blev en fin födelsedag trots allt.

April var också en enda lång väntan. Vi väntade på om tumören var godartad eller ej. Läkarna i Linköping var osäkra och tiden bara gick och gick. Påsken skulle vi fira i Dalarna, älskade Sammes födelsedagspresent till mig var en vistelse på Dalecarlia SPA-hotell. Dagen innan vi skulle åka så ringde min läkare. Och jag fick beskedet att tumören var godartad. Extremt ovanlig men godartad. Tackade gudarna trehundra gånger och andades ut för första gången på flera månader. Minns även här den otroliga glädjen jag möttes av. Starkast minns jag morfar och mormor som blev så otroligt lättade och glada. Och Emelie som grät av glädje. Vi kunde därefter åka upp och verkligen njuta av vår minisemester och våga börja slicka såren. Vi firade påsken med Sammes bröder och släkt och njöt i fulla drag av vår hotellvistelse.

Maj bestod mest av jobbångest. Jag började 2012 i Thailand med att inse att jag måste försöka byta jobb. I maj började denna känsla bli akut eftersom jag vantrivdes, inte tjänade några större pengar, och dessutom bittrat ur över hur det är att mäkla och vara sjuk. Så jag sökte nya jobb och hade en tjänst på gång som jag så gärna ville ha. Maj bestod således av intervjuprocesser och väntan på besked. Och som ni kanske minns så blev jag erbjuden en visstidsanställning som jag tackade nej till. Våren hade kommit och vi firade valborg. Köpte ny grill och bjöd in till grillfest.

I juni hade jobbångesten eskalerat ytterligare. Jag beslutade mig för att jag måste hitta ett nytt jobb innan semestern, för att jag skulle slippa gå tillbaka efter semestern. Det blev någon slags panikartad jobbsökning där jag sökte tjänster hej vilt. Skrev så många CV:n att jag höll på och spy på dem. Jag tränade extremt mycket och vi fixade massa i hus och trädgård. I slutet av månaden firade vi midsommar och gick på inflyttningsfest.

Juli var semestermånaden. Jag hade två veckors semester där vi klämde in så mycket som möjligt. Vi började med den årliga cykelfesten. Det är så jäkla skoj! Massa folk i olika åldrar från skogarna där Samme kommer från som gemensamt cyklar ut till logen. Älskar´t!

Jag var i Varberg med tjejgänget och gick på Ugglakonsert. Och insåg att Varberg är en himla fin stad!

Jag och Samme såg Winnerbäck i Halmstad, på Brottet. En fantastisk konsert med texter som gick rakt in i hjärtat där och då. Minns särskilt Elegi, Jag får liksom ingen ordning och Utkast till ett brev. Det kändes som han sjöng om mig, och mitt liv. Tre låtar som berörde mig starkt och som jag har lyssnat på om och om igen när sorgen och oron slagit till.

Vi åkte till Rhodos. Det skulle jag vilja säga är vår bästa resa tillsammans. Allt klaffade, vi var båda väldigt nöjda med och vi hade så himla roligt! Vi åkte vespa med vinden i håret, gick hand i hand i gamla stan, drack galna groggar på balkongen och bodde på ett så himla mysigt hotell. Kanonresa helt enkelt!

Jag avslutade min semester med att fira Sammes pappas födelsedag. Han fyllde jämnt och hade ställt till med stort galej. Fina dagar med partytält ute i grönskan, whiskeyprovning, lekar, stor släkt och god mat.

I augusti sedan var det dags för jobbstart. Och eftersom jag känt starkt hela året att jag inte ville spendera en höst till på mitt dåvarande jobb så fick jag någon slags kraft från ovan. Jag sa upp mig, utan att veta riktigt vad jag skulle göra av mig själv. Jag hade ringt och dubbelkollat med mitt gamla jobb om jag kunde hoppa in extra tills jag hittade något annat. Och när jag fick det bekräftat så bara sa jag upp mig. Rakt upp och ner. Minns att det var himla jobbigt innan och jag våndades så extremt mycket. Men efteråt var det bara en helt otrolig lättnad! Och idag är jag så sjukt glad att jag vågade hoppa. För nu kan jag inte ens förstå att jag stod ut så länge som jag gjorde!

Vi tog även farväl av vår älskade fina Jeppe. Han var gammal och trött och det var det enda rätta. Men herre gud så ont det gjorde! Saknar honom så himla mycket!

I september hade vi fått ny luft under vingarna i och med att jag bytt jobb. Så vi köpte ny bil! För mig är den fortfarande ny och jag blir fortfarande barnsligt glad av att åka i den. Och av att öppna bagageluckan med knappen;)

Vi fick även en ny liten familjemedlem! Lilla Loke flyttade hem till oss och utmanade oss rejält ändra från början med bus och jäkelskap och nyligen med att kissa i sängarna. Han var jättesjuk vår lille och efter medicin så har han nu slutat med alla dumheter och blivit vår underbara, charmiga goskille.

Oktober blev en stor vändpunkt för mig personligen. Då blev jag headhuntad till en riktigt bra tjänst som jag tackade ja till. Som vik. produktchef på NP. En tjänst som känns väldigt mycket jag och som jag tror kommer bli otroligt spännande och rolig! Då släppte så otroligt mycket oro och press eftersom jag förhandlade till mig en fast tjänst i botten. Det var väl också där och då som jag beslutade mig för att låta pengarna rulla fram till och med slutet av 2012. För att jag äntligen vågade och visste att det alltid kommer en lön månaden efter. Och som jag har handlat! ;) En annan höjdpunkt denna månaden var att jag träffade mitt gamla tjejgäng över ett enormt tapasbord i Jönköping.

I november åkte vi till Göteborg med jobbet. En riktigt rolig resa med både studiebesök och galej. Jag åkte till Falkenberg för tjejträff och vi provade på en annorlunda SPA-upplevelse, umgicks, åt och drack gott och besökte Gekås. Vi såg Linnea Henriksson i Huskvarna på minsta, intimaste spelningen.


Sista helgen i november åkte jag och Samme till Malmö och Köpenhamn. Typ världens mysigaste och bästa helg!

December. Lätt den tightaste och mest fullspäckade månaden under 2012. Men också just därför den varmaste, mysigaste och lyckligaste månaden. Så mycket julkänsla som jag fått i år har jag aldrig tidigare fått. Vi kickstartade ju julmyset i Malmö första advent och sedan har vi haft glöggkvällar här hos oss varenda helg fram till jul! Fina vänner har kommit och gått och jag har lagat så mycket mat så att jag praktiskt taget har bott i köket denna månaden! För att inte tala om all glögg! Tack vänner för en fantastisk månad! Julhelgen som sedan efterföljde började vi med att fira på uppesittarkvällen. Då var vi bjudna på glöggkväll med gröt och skinksmörgås och bingo. En riktigt mysig kväll där vi pulsade hem i massa snö på natten. Julafton startade i Ulvestorp med julfrukost, sedan begav vi oss till Gislaved för julbord och kalle anka. Kvällen spenderades här hemma hos oss med min släkt, julklappspel, gröt och julgodis. Finfin julafton! Sedan har vi haft sega, goa mellandagar där vi hämtat vår årsved, umgåtts med familj, tittat på massa massa bra filmer och besökt mellandagsrean i Helsingborg.

Nu väntar bara årets sista kväll. Vi startar här hemma hos oss och beger oss sedan vidare för större festligheter. Jag har alltid hatat nyår och våndats en hel del över årets nyår, men nu är jag säker på att det kommer att bli riktigt bra! Huvudsaken är att man är med goa vänner!

Så hörrni. Det var mitt 2012, i stora drag. Summerat så har det varit ett fint år trots att det är mitt värstingår. Vi har lyckats fylla det med guldkorn ändå, och det är jag så glad och tacksam över. Så tack alla ni som varit med och gjort att det här året är värt att minnas trots allt! Tack för fina stunder och vackra minnen!

Nu kör vi mot 2013. Jag har bestämt mig för att detta ska bli ett bra år. Jag tror på ett år fullt av glädje och lycka, och ett år med stora, omvälvande händelser! Mycket spännande ligger framför oss och jag håller tummarna för att jag och vi och ni och alla jag håller av får vara friska. Får vi bara vara det så har vi alla möjligheter i världen till att göra detta till det bästa året någonsin! Glöm inte det!

Gott nytt år!

2 kommentarer:

Ida sa...

Tack för att ni e ni, kära vänner!
Gott nytt år!!

Unknown sa...

2013 kommer bli tusen gånger bättre än 2012, finns inget annat❤/korri