torsdag 10 maj 2012

Det där med att ta tillvara på trädgården

Vi har ju som bekant en slänt ner från vår tomt ner mot ett skogsparti. En slänt som föregående ägare har använt som soptipp för diverse trädgårdsavfall samt kompost. Slänten har alltså varit full med äggskal och hundratals ben i olika former och storlekar. Vi håller just nu på och sliter för fullt med att röja rent där och jag har blåsor i händerna av allt krattande. Men fint blir det! Och världens bästa och näringsrikaste jord har vi fått fram under all kompost! Det har dessutom växt fullt med brännässlor där, och vi har haft fullt sjå med att dra de hemska rötterna.

När vi var i Dalarna i påskas så var nässelsoppa förrätten i vår trerättersmiddag vi åt. Och den var så himla god! Igår i Finnveden var det med ett recept på nässelsoppa som lovades vara toppengott. Ni förstår vart jag vill komma va? Jag är sugen på att testa att göra nässelsoppa, innan nässlorna är borta för gott! Dessutom ska det göras på späda nässlor, så det är dags nu! Det får bli ett mission i helgen.



Rabarberna som har växt upp, som jag är överlycklig över, är också i sin bästa form just nu. Späda med god smak nu innan träigheten sätter in. Så rabarberpaj vore ju på sin plats. Det får bli mission nummer två!

Ett annat mission, dagens mission, är att storstäda. Hela huset ska städas ikväll. Blir trött bara jag tänker på det. Men det är ju så skönt när det är gjort!

Inga kommentarer: