onsdag 28 september 2016

Videungen 2 år och 3 månader

Alltså Vide är SÅ rolig just nu! Det händer så otroligt mycket så jag kan inte skriva ner det för det är liksom något nytt varje dag!

Just nu räknar han HELA tiden! Han räknar allt han ser och pekar med fingret "ett tå te nyna mem sess su åtta nio tio!" Han sjunger nästan hela sin vakna tid, ofta ordlöst nynnande men även där sjunger han liksom fram siffror nu. Han kan hela Bä bä vita lamm, Blinka lilla stjärna, Björnen sover, Pippi, Sommaren är min (namn?), Sjörövarfabbe, Var är tummen, Hjulen på bussen, Lille katt och Namnsången från Barret. Utöver det nynnar han ofta på olika delar ur olika sånger.

Favoriten just nu är att leka kurra gömma "neta etter mig mamma!". Kan vara världens sötaste när han gömmer sig och hela tiden måste berätta var han är "var är vide?" frågar jag retoriskt, "häär mamma!" Svarar han glatt! Haha.

Han älskar fortsatt att läsa bok och ATG pussla, gunga och hoppa studsmatta. Bamse är en stor favorit fortsatt men börjar få hård konkurrens av Pippi.

Han letar mycket efter Pippi och "Pömmy och Annita". Igår när vi kom hem och gick in i vardagsrummet så ropade V "Pömmy Bu-uus var ääär du?" Haha.

När jag frågar hur han har haft det på Barret och vilka han har lekt med så har Pömmy och Annita och Pippi me varit med överallt och han har lekt med dem hela dagen. 

Hans mammighet vet just nu inga gränser och jag tycker faktiskt synd om S som han ratar honom. Han har gått ifrån att mamma ska göra prick ALLT till att pappa inte ens får vara med helst, och han kan bryta ihop och bli tokledsen för att S kommer hem eller ska vara med när vi nattar. Det är riktigt jobbigt att se faktiskt, S som är världsbäst pappa och ägnar sig SÅ mkt åt V! En sak att han väljer mig före men inte att han utesluter honom så! Tilläggas bör att så fort jag är ute ur bilden så går det hur bra som helst, och det är heller inte alltid han ratas så utan vissa dagar är det bättre långa stunder. Får hoppas det ger med sig snart för det är jobbigt för oss alla. S som blir ratad, jag som inte får ngt andrum alls och såklart för V själv som protesterar så.

Han drar nu mer 98 i nästan alla kläder och 25-26 i skor, en stor och lång kille helt enkelt! Han är fortsatt noga med sina ytterkläder, speciellt skor, jacka och keps och byter inte gärna ut sina favoriter! Som tur är så är han lättpåverkad så plussar man extra på ngt nytt så byter han och favoriserar just det plagget de närmsta veckorna sen😊 
Han sover alltid i sin egen säng om han själv får välja och har gjort så sen dag ett vi satte in sängen! Helt fantastiskt! Vi har aldrig lagt ngn press i det utan frågar honom varje kväll och han väljer utan undantag sin säng! Han sover där fram till 05:30 ungefär sen har han (alldeles nyligen) börjat gå in till oss själv på morgonen och lägga sig! Alltså känslan när min lilla bebis liksom har tagit nallen under armen och kommer gåendes själv i mörkret, går in i vårt sovrum och stänger dörren efter sig och kommer upp i sängen. Inte klokt! 

Han bajsar på pottan och säger till själv när det är dags och sen får man vara snabb som blixten om man ska hinna i tid med pottan! Vi har dock inte börjat potträna på allvar än, vi tänker att det inte är ngn brådska eller press där, det kommer när det kommer! Så väldigt kul att det är framsteg även på den fronten, utan träning!

Han är helt enkelt vår fantastiska, snälla, roliga, underbara unge som jag tackar gud varje dag att vi fick! Större glädje finns inte!


 


Inga kommentarer: