söndag 9 februari 2014

Lite mer disco i vardagen

Jag har ju som ni vet brottats med en vidrig nackvärk som lett till migränhuvudvärk, kräkningar och noll sömn. Jag har provat precis allt: jag har knäckt nacken i Grimsås två gånger, jag har gått till rehabmassör 2 ggr, jag har använt mig av sjukgymnastik, stretchat massor, kylt massor och i allra värsta lägena knaprat värktabletter för att klara dagarna.


Vi lyckades lokalisera NÄR problemet uppstår, men inte hur jag skulle bli av med det. Det kommer på nätterna när nerverna i nacken av någon anledning lägger sig i kläm och skapar migrän. Jag märkte själv att det blev värre när jag låg på höger sida, varav jag och S bytte plats i sängen för att minimera gångerna per natt på höger sida. Hjälpte inte alls. Jag lade mig i en av gästsängarna och då vaknade jag en morgon utan värk. Tjoho! Då kallade vi hem vår gamla bäddmadrass från Ulvestorp och lade överst i vår säng (som ser ut som prinsessan på ärtensängen!). Hjälpte nada. Jag fick låna svärfars nackmassagekudde. Hjälpte nada. Jag har legat på spikmatta varje kväll. Hjälpte nada. Ja ni fattar läget. Det börjar alltså bli helt outhärdligt.


I veckan har jag därför varit i kontakt med ytterligare en kiropraktor i Gislaved och knäckt nacken två gånger hos honom. Det har blivit bättre, men jag har känt känningar i nacken varje dag, som att det ligger och smyger sig på liksom.


Så i fredags bokade vi in massage i Gnosjö, hos en kompis till S, som själv haft whiplashskada och lärt sig att självbehandla sig. Och jag kan utan tvekan säga att det var det mest smärtsamma jag någonsin varit med om. Alltså den massagen, herre gud! Han gick över hela bröstryggen, båda axlarna och hela nacken och hals. Och den smärtan! Helt sjukt! Han gick även på framsida bröst, vilket var så smärtsamt så vi fick avsluta. Han tror att allt kommer därifrån och har skapat resten av spänningarna och felbelastningen. Alltså att jag tappar fram axlarna för mycket och därigenom drar upp dem mot nacken och skapar trycket i huvudet. Jag har fått ett stretchprogram för att stretcha ut just de musklerna och S har fått instruktioner om hur vi håller det mjukt med massage. Och jag lovar, jag gör ALLT för att slippa gå till honom på massage igen! Jisses!


Vaknade natten mellan fredag och lördag och det kändes som att jag blivit totalt misshandlad i hela kroppen! Hade ont precis överallt i rygg, axlar och nacke och kunde inte ens vända mig i sängen. Lördagen var samma; var HELT mörbultad och det gjorde ont bara att röra vid de ömma punkter han hittat och masserat ut.


MEN. Lyssna på detta. Jag har inte vaknat med huvudvärk varken igår eller idag. Vilken himla skön känsla! Hade nästan glömt bort hur det var att inte känna av nacke eller huvud! Först nu när det släppt förstår jag HUR ont jag faktiskt har haft och hur det har påverkat min ork, mitt humör och hela mina dagar. Jag håller alla tummar nu att detta håller i sig och att jag får slippa detta framöver. Jag ska göra allt jag kan för att hålla stretchprogram, massera och jag har dessutom köpt ett förband som sitter över axlar och nacke för att tvinga upp hållningen och undvika framåtroteringen av axlarna. Den har jag tänkt att ha dygnet runt i början och sedan främst på jobbet och på nätterna.


Så denna helgen har, trots mörbultningen varit den bästa på länge! Detta har gjort att jag har fått tillbaka ork och driv och framförallt så har kreativiteten äntligen smugit sig på igen! Jag har gjort en skiss och en mind map över knyttets rum; färgtema, möbler, gardiner och tapeter och jag är så himla pepp på att fixa och dona i kommande bebisrummet! Ska bli SÅ roligt! Jag har haft svårt att "se" hur rummet ska se ut, har haft svårt att hitta en unisexlösning som går att förbereda.bestämma t Jag har också haft svårt att bestämma stil och velat mellan tre olika. Men så sprang jag på ett instagraminlägg och helt plötsligt bara visste jag hur det skulle vara! En färgskala som passar både små pojkar och små flickor och en inredning som mixar alla tre stilarna på ett bra sätt. Ska bli SÅ roligt! Sambon är väl inte lika pepp på alla inköp, men det blir han nog när han ser hur fint det blir! ;) 


Efter massagen i fredags åkte vi direkt till Strögets happy friday och åt SÅ god mat! Dock hade jag ätit två (!!) semlor och en kanelbulle innan under dagen, (blev bjuden på kanelbulle på jobbet och semla av T som masserade) så jag mådde lite lätt illa redan innan. Efter maten var magen som en ballong! Men återigen, maten var så sjukt god! Kan verkligen rekommenderas! När vi väl kom hem och skulle sova kände jag att magen var helt i uppror och kroppen var ju som sagt helt mör. Så vid halv ett kaskadspydde jag rakt ut av allt. S misstänkte matförgiftning men jag visste att jag helt enkelt ätit för mycket skit och dessutom masserat igång hela kroppen.


Började därför lördagen i ett slakt tempo med viloläge, vilket jag dessutom var ordinerad. Perfekt med OS då! Sen ringde M och övertalade mig att följa med till Gnosjö på second hand. Avvaktade måendet och beslutade mig för att det var perfekt aktiv vila, så efter lunch åkte vi iväg. Och vilket genidrag det visade sig vara! På förmiddagen pratade jag och S om hur vi ska lösa skötbordsplaceringen; vi har inte utrymme i något av badrummen och var inte sugna på att ha den i bebisens rum eftersom alla sagt att det är osmidigt att vara långt från vatten. Vi funderade på tvättstugan, men jag kände att det inte kändes alls fräscht med tanke på att vi har kattlådan där och tvättstugan är liten som den är. Vi var inne på vägghängd lösning i badrummet, men var inte så sugna på att borra i kaklet. Så vi kom fram till att en badkarslösning var bäst, alltså ett som ställs löst på badkaret och kan tas ner vid behov. S googlade och vi såg en smidig variant som gick att fälla upp när man duschar, alltså behöver man inte plocka ner hela varje gång. Vi kikade lite på blocket och närmaste fanns just nu i Jönköping för 600 spänn. Helt överkomligt alltså!


Men så åkte vi ju till Gnosjö. Och där, mitt bland matborden (?) stod ett sånt skötbord! Hur sjukt?? För 100 kronor och i fint skick! Alltså att man kan bli så glad för något så litet! :) Vi köper givetvis en ny skötbädd till den (det hade vi ju gjort även om vi köpt ett nytt) och sen är det klart! Jag hittade dessutom lite vit sprayfärg här hemma som jag ska spraya över hela ställningen så att den blir helt som ny. Så himla nice!


På eftermiddagen var vi bjudna till T och A på våfflor, vilket var väldigt gott! Första våfflan på ett år typ! Mums!


Kvällen var mellokväll och god mat, en helt perfekt lördag med andra ord! S har dessutom renoverat hela helgen och snart snart är vi klara i stora rummet och kan sätta tänderna i bebisens rum!


Jag ägnar dagen åt matlagning, tvättning och spraymålning. Just nu paus för herrarnas skidor. Spelar hög discomusik medan jag lagar mat och är på allmänt strålande humör! Det är det närmsta disco jag kommer just nu, men det är inte illa pinkat det heller;) Tror bebisen kommer att bli en discodansare precis som mami, eftersom det är enda musiken som det lilla livet fått ta del av hittills! :)


Det här blev ju ett härligt, långt, bildlöst inlägg om allt möjligt! Men men, det är så det är just nu!


Jag är på banan igen! Härligt!

2 kommentarer:

cupcaaaken sa...

Så skönt att du är på g igen! Hoppas verkligen att det INTE kommer tillbaka nu så du får njuta av graviditeten <3
Kram

Ida sa...

Härligt att läsa att du e på G igen! Håller alla tummar jag har att det håller i sig så ni får njuta nu!!!! Kram