söndag 23 februari 2014

V.20 (19+0)

Halvvägs!! Helt otroligt, när rusade veckorna iväg så? Tycker inte det är längesen jag var på 10% och såg andra som var halvvägs och tänkte att det är en eeevighet dit!! Och nu är vi här! Galet, men skönt!

Barnet vecka 20:
Fostret väger nu ungefär 350 gram och är runt 24 cm långt. Det har fått ögonfransar och lite hår på huvudet. Ögonlocken är färdiga och fingrarnas naglar växer, men de täcker inte hela fingertoppen än. Fostret har fått känsel och kan reagera på smärta. Det kan göra avancerade rörelser som en bakåtkullerbytta. Barnet växer nu snabbt och kan känna igen mammans röst.


Mamma vecka 20:
Nu börjar magen skjutas fram när livmodern växer, på en del mammor kan naveln nu börja puta ut. Livmodern når nu ända upp till naveln.

Viktuppgång:
1 kg

Egna reflektioner:
Jag tror att jag kan ha känt första buffarna från bebis nu de sista kvällarna! Men är osäker eftersom det är svårt att avgöra första gången! Nu börjar allmänheten verkligen reagera på magen och tips och räd väller in (både välkomna och ovälkomna). Natten till lördagen fick jag första foglossningskänningarna. Fy fan! Trodde först det var värkar och fick panik, det skar som knivar i ryggen med jämna mellanrum! Lördagen var jag helt orörlig men idag är det bättre! Massage, varmt bad, värmedyna och spikmatta har verkligen varit min räddning! Håller tummarna att det håller sig i schack och att lördagens smärta var en engångshändelse och ett direkt svar på för tunga matkassar,för lång och tuff powerwalk och ändrad arbetsställning på jobbet under fredagen! Men det känns ändå okej, har fått massa ny energi av att vi passerar halvvägs nu och tänker att det bara är att bita ihop sista nerförsbacken nu! Belöningen kommer ju tusenfalt i juli! 

Och hörrni, tack för allt pepp när det varit tufft och era hurra-rop över fintältet! ;)
 

Magen v 20 (19+0)

1 kommentar:

Ida sa...

Du e grymt fin! Vad härligt när sparkarna börjar komma....kan sakna det! Sååå mysigt!!!
Kramar