måndag 10 februari 2014

V.18 (17+0)

Idag (eller igår, beroende på vilken app man följer) går vi in i artonde veckan. Nära halvtid nu, galet! Jag har fortfarande inte känt några rörelser men har stora förhoppningar om att det kommer nu de närmsta veckorna!


Bebis v. 18


Fostret väger nu 250 gram, är 20 cm långt och har börjat lagra på sig mer fett på kroppen. Fingrar och tår är nästan helt färdiga och man kan ana alla de små linjer som senare kommer att bli fingeravtryck. Det är en enormt aktiv period för barnet nu, det sparkar, gör grimaser, slår kullerbyttor och vrider sig.


Mamma v. 18


Nu kan du börja känna barnets rörelser om du inte gjort det tidigare. Det känns ungefär som ett fjärilsfladder eller en fisk som sprattlar till.


Mina reflektioner v. 18


Jag mår graviditetsmässigt sett, väldigt bra just nu. Det enda jag märker av är att jag blir oerhört lätt andfådd och blossar lätt upp om kinderna vid värme eller kyla. Jag har även börjat känna av en del dragningar i ligamenten, som en slags håll eller kramp när jag nyser/hostar/rör mig hastigt. Jag är alltså hittills förskonad från graviditetskrämpor. Illamåendet har avtagit betydligt, det är fortsatt matos och "matintryck" samt dofter som är jobbigt ibland. Parfym kan jag fortfarande inte använda, men köpte en ny bodylotion med en doft som jag klarar av för att iaf lukta lite fräscht:) Kaffe går bra att dricka igen (om än bara i pytteliten mängd) och mina vanliga maträtter börjar smaka bra igen. Är ALDRIG sugen på choklad eller sötsaker (oerhört tacksamt!!) och det växer i munnen av det.


Längtar oerhört efter UL nu för att se att allt ser bra ut och för att kunna ta in att det växer en liten bebis i min mage. Magen börjar växa fort nu, och det märks i omgivningen att folk lägger märke till att jag är gravid (och inte bara vintertjock, ha ha).




Magen v.18 (17+0)

Inga kommentarer: