måndag 30 juni 2014

Sommarbarn

Först och främst vill jag säga att alla månader är bra månader att föda bebis i. Punkt slut. Om någon är osäker på ifall jag har rätt så fråga alla barnlösa som kämpar och kämpar och förtvivlat gärna vill se ett plus på stickan.

Jag har fått oändligt många kommentarer angående att vi ska ha barn i juli. Det finns några positiva och gemensamt för dem är att de har fått sommarbarn själva. Men resten är negativa. Har till och med fått frågan rakt ut hur vi tänkte när vi skaffar barn mitt i sommaren. (som att vi kunde välja liksom). En annan tyckte synd om vårt barn som måste ha sina barnkalas på sommaren. Hens dotter är född i juli och det var aaldrig någon hemma när hon skulle ha kalas. Typiskt, att vi inte tänkte på det!

Svaret är att vi inte tänkte alls, barn är små mirakel som kommer när de kommer (om man har tur) och för oss är alla månader bra bebismånader.

Men som en pepp till alla er som också kanske kommer att få sommarbebisar när det är dags så vill jag säga att det ur många synvinklar är världsbäst att föda på sommaren! Varför?

Det kan onekligen vara sjukt varmt att vara preggo på sommaren, men man kan också ha tur (som jag!) och det blir en kylig sommar. Då är temperaturen inga problem! Tvärtom är det en bonus med varmare väder eftersom man då kan klä sig svalt i långklänningar, tunna sommarkläder och knalla runt i bikini hemma. Dessutom, en brun gravidkropp är ingen nackdel; att känna sig både fet OCH blek är ingen höjdare! Man slipper också bekymret med vinterjacka; ingen superrolig utgift på slutet av en graviditet! Inte heller så smidigt att krångla i kroppen i bylsiga vinterkläder! Svullna fötter är ett problem för många preggisar och en del tvingas gå i foppisar mitt i vintern för att inget annat passar. Jag har kommit långt med flipflops och låga ballerina. Utan att få in snö i dem.

Det stackars barnet får fira födelsedag mitt i sommaren. Men fördelen med det (har frågat sommarbarn) är att de nästan alltid har soliga födelsedagar och kan äta jordgubbstårta med svenska jordgubbar utomhus. Familjen har ofta semester så alla är lediga och man går inte i skolan.

Att vara gravid över sommaren gäller ju även dem som föder på hösten. Min bebis kommer i juli sen är det över, men alla de som väntar smått i september och framåt får ju utstå sommaren de också!

Säsong för svenska jordgubbar och vattenmelonen är just nu prick lika söt och god som i Thailand. Behöver jag säga mer? Världens bästa, godaste, nyttigaste och vätskebalanserande preggocraving! 

Det känns generellt sett lite lättare att vara förstagångsmamma på sommaren. Vi har inte behövt tänka åkpåse, ytterkläder, mössor, vantar eller overaller. Man kommer långt på en body och filtar när det är högsommar. 

Semester. Att få barn mitt i semestertider innebär att man kan styra sin ledighet optimalt och slipper krångla med föräldradagar. Det går så klart att begära semester när man än föder, men det är onekligen smidigt när alla andra också ska gå och företaget stänger/drar ner tempot. Men det allra allra lyxigaste är ändå att pappan i huset kan planera sin semester och plocka ut utan problem! Det innebär att 4 veckors semester ihop med de tio pappadagarna blir 6 hela veckors tillsammanstid, utan att nalla på en enda dubbeldag! (Förutsatt att knyttis kommer som planerat).6 veckor ihop under knyttets allra första tid, dessutom på årets bästa årstid! Det känns så himla himla värdefullt!  

Så på frågan om jag kommer att testa alla knep som finns för att sätta igång förlossningen så är svaret ja!

Och som ni ser, det är inte så farligt att få ett sommarbarn alls, tvärtom är det ganska lyxigt! Och som sagt, alla månader är bra bebismånader och alla årstider har sina egna för- och nackdelar och till syvende og sist tar de nog ut varandra ganska rättvist!


1 kommentar:

Ida sa...

Så säger väl de som inte försökt skaffa barn! Bra skrivet! Alla månader är bra och har sin charm!