torsdag 26 juni 2014

V.37 (36+5)

Barnet v.37
Barnets totala längd är nu ca 47 cm. De allra flesta barn fixerar sig under sista delen av graviditeten, inte ovanligt från vecka 37. Nu betraktas barnet som fullgånget, det vill säga att det är färdigt att födas. Det väger knappt 3 kilo.

Mamma v.37
Den här veckan är lämplig tid att sluta arbeta. Nu börjar många kvinnor längta efter att föda. Det börjar bli rejält tungt och det är jobbigt att nattsömnen blir störd. Det är vanligt att känna förvärkar nu. Spänningen och förväntningarna stiger ju närmre förlossningen man kommer och det är dags att packa BB-väskan om det inte är gjort!

Egna reflektioner v.37
En fördel med att ha lite småskavanker (i mitt fall myom) är att vi har fått se vårt lilla knytte typ exakt dubbelt så många gånger som alla andra. Normalt sett görs ett ultraljud runt v.12 och ett runt v.18 och sedan är det bra så. Vi har som sagt haft förmånen att fått gå på tre extra ultraljud. Ett av dem var för att barnmorskan var osäker på bedömningen av den lilles hjärta eftersom mina myom låg i vägen och störde ultraljudsvågorna. De två sista har varit rena tillväxtultraljud där de kontrollerat myomen inför förlossningen så att dessa inte ska sitta i vägen. Det plussiga med detta är att de samtidigt har kollat tillväxten på vår lilla sparv och vi har därför fått information hela vägen fram i stort sett hur den lille har det där inne. I tisdags var vi inne på vårt sista ultraljud och nu är det en stor bebis därinne! Knyttet uppskattas väga runt 3 kilo nu och av sparkarna att döma så är hen stark och pigg! Vi har även vetat sedan ultraljudet i v.32 att hen ligger med huvudet neråt och den är dessutom fixerad sedan vecka 35 ungefär. Så ja, nu känner jag att den verkligen får komma när den vill! Den är så pass stor och räknas (enligt vårdguidens app) som fullgången nu! Om inte annat så är den det i övermorgon då vi kliver in i v.38…

Jag har ju varit sjukskriven men jobbar denna vecka på prov. Idag lämnade jag nya prover som var okej och det innebär att jag jobbar nästa vecka också. Men det är sista veckan! Jag kommer dessutom att använda mina sista komptimmar och sluta tidigare på eftermiddagarna varje dag nästa vecka så det känns okej ändå. Tiden går ändå fortare när jag jobbar än om bara går hemma och väntar! Men visst, jag ska inte sticka under stol med att det vore grymt skönt att vara ledig nu…
Midsommarhelgen hade jag mycket sammandragningar och förvärkar måste jag säga, men denna veckan har det typ stannat av helt! Jag hoppas så klart att bebis kommer innan BF, eftersom jag är sjukt plågad av värken på nätterna nu! Och det är tungt! Inte tyngre för mig än för någon annan men det är sjukt jobbigt att röra sig, vända sig och att orka med vardagen nu så två veckor innan hasde varit nice! Det skiljer ändå 4 hela långa veckor på att föda 2 veckor före än 2 veckor efter. Av rent sentimentala skäl så önskar jag att knyttet kommer tidigare så att Sammes bror med familj hinner träffa henom när de är nere i sommar. Annars dröjer det så himla länge eftersom de bor i Dalarna och är nere cirkus en, max två, gånger om året. Men just därför kommer väl lillsparven att trycka sig kvar därinne så länge som möjligt ;)

Bra datum att födas på i juli är 7 juli (140707) eller 14 juli (140714) tycker jag! Hör du det knyttet? :) Dessutom finns det sjukt många födelsedagar i vår släkt som jag gärna hade lyckats parera så att knyttet får en egen födelsedag och slipper dela! Samme, Isabell, min mormor, Sammes ingifta morbror, Sammes pappa och Sammes bror fyller alla i juli! Utspritt dessutom så det blir tufft att parera! :)

Givetvis är knyttis mer än välkommen vilken dag det än blir, men hålla en tumme kan man ju!
Magen v.37 (36+3) 
Återigen nykliad och röd;)

5 kommentarer:

Sandra sa...

Snart kommer en sparv Anna! Håller alla tummar och tår för att allt går fint för er :) Tänk vad härligt att föda i början av semestern, ni har en underbar tid framför er! Längtar tills jag får gå igenom allt igen :)

Ida sa...

Njut nu!!! Även att det e tungt! Den tiden kommer aldrig igen. Men längtar tills man får se vem som döljer sig därinne...så spännande tid framför er!

Ida sa...

Massa lycka till kramar!!!

Banana sa...

Hoppas du har rätt! :) känns ibland som att det aldrig kommer ngn bebis, andra dagar känns det sjukt nära:) härligt att höra! Tack för peppen! :)

Banana sa...

Det är sant, det glömmer man i all längtan:) ja åh vi är såå nyfikna och vill träffa bebis NU! Tack snälla! ❤️ Kram