torsdag 19 juni 2014

V.36 (35+5)

Barnet v. 36
Barnet lagrar upp fett inför livet utanför livmodern. Det börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Barnet har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. Fosterrörelserna kan därför ändra karaktär till mer buffande knuffar. Man ska känna fosterrörelser varje dag och vid minsta tveksamhet kontakta sjukvården direkt, natt som dag. Njurarna är nu färdigutvecklade och barnet har blivit ca 47 cm långt och väger i denna veckan ungefär 2,6 kilo.


Mamma v.36
Är detta första graviditeten har barnet förmodligen fixerat sig i bäckeningången nu. Man kan ha svårt att sova, behöver vända sig ofta och drömmer ofta kraftiga och mycket tydliga drömmar. Det är mycket som ska bearbetas inför förlossningen och det nya livet. Fortsätt vila ofta, de sista veckorna kan kännas tunga och långsamma. Det är vanligt att man nu har gått upp 12-15 kilo och man kommer att öka ytterligare något kilo under de sista kvarvarande veckorna.


Egna reflektioner
Oj. Denna veckan har varit minst sagt turbulent och orolig. Jag startade ju veckan med att visa upp skyhögt blodtryck och extremt svullna händer och fötter. Barnmorskan ordinerade akut sjukskrivning och gav order om viloläge fram tills idag då jag träffade läkare och lämnade nya prover. Glädjande nog var det fortfarande ingen äggvita i urinen och blodtrycket hade sjunkt något. Det är fortfarande högt, men inte så kritiskt högt som det var i måndags. Det innebär att jag inte behöver läggas in; jag har visat att kroppen svarar bra på vila. Jag får vara kvar hemma och har fått stränga order om vila, att vara uppmärksam på huvudvärk, flimmer för ögonen, värk i magen eller minskade fosterrörelser. Om något av det inträffar så måste jag ringa in direkt. Igångsättning väntar endast om värdena skulle sticka iväg uppåt igen. Så jag ska med andra ord vila och avvakta. Jag ska fortsätta lämna prover en gång i veckan och är ordinerad sjukskrivning fram till förlossningen. Det dumma är att man inte får sjukskrivning sista 4 veckorna, alltså måste man ta föräldraledigt. Lite surt kan jag tycka!


Jag planerar dock ändå att gå in och jobba antingen halvtid nästa vecka eller att i alla fall gå in de två första dagarna. Detta för att avsluta pågående arbete på ett schysst (och avstressande!) sätt. Visar sedan proverna nästa vecka att blodtrycket stuckit iväg igen så går jag så klart hem heltid. Däremot v.27 tar jag föräldraledigt helt. V.28 sen går jag på semester så det är ju som tur är bara 2 veckor det rör sig om att jag måste styra om lite.


Idag är det den 19 juni, beräknat förlossningsdatum är ju 19 juli så nu är det nära! 30 dagar kvar prick idag! Men som sagt, nu har allt ändrats i och med blodtrycksläget och jag är medveten om att det kan bli aktuellt med igångsättning prick när som helst när vi går in i v.37 nästa vecka och barnet räknas som fullgånget. Så vi får väl se! Just nu vill jag bara att detta ska vara över; jag vill ha bebis på utsidan och veta att allt är bra och jag vill att min kropp ska få återgå till normalläge och återhämta sig. Ni kan väl hålla en tumme att jag slipper gå över tiden i alla fall..


Magen v.36 (35+3) (nu tycker jag den har slutat växa!)








Inga kommentarer: