torsdag 20 januari 2011

Livet ska vara som för en fjäril en sommardag

Finaste dagen idag. Skrev klart alla inlämningsuppgifter igår och mailade dem till Ingrid. Detta innebär att jag efter resan till och med ligger före skolans planering. Underbart! Idag fick vi väldigt mycket matnyttig information till PM2 och PM3 som ska lämna in tre veckor efter att vi kommer hem. Det känns alltså inte alls sådär omöjligt och jävligt som det gjorde i lördags. Många har genom åren frågat mig hur min studieteknik ser ut, hur jag lyckas få så höga betyg med så lite ansträngning. Här kommer svaret jag brukar ge:

Jag har två saker som jag alltid tänker på. Två saker som kan se enkla och små ut, men tro mig, det verkar vara många som har missat dessa, för mig, fundamentala saker. Det första är att jag alltid (efter att första chocken och paniken har lagt sig) försöker dela upp arbetsbördan i delmål. I lördags när allt kom över mig med 4 inlämningsuppgifter och fullspäckat schema så fick jag givetvis panik. Men med strategier och planering så skrev jag ett arbete om dagen, lätt. Helt plötsligt nu så ligger jag före planeringen. Jag har gjort det som de andra ska göra till och med vecka sju. Hemligheten var delmål och belöningar. PM2 och PM3 som ska in v.9 var otydliga. Fråga fråga fråga var då ledordet idag. Vissa andra gick hem, medan vi frågade tills vi verkligen förstod. Där är en viktig skillnad mellan ett G och ett U tror jag. Eller iallafall ett sätt att slippa hårslitande och tandagnissel. Det spar också mycket tid, istället för att leta efter Svennis eller sitta och chansa på hur vi ska göra och därmed riskera en fet komplettering, så tog vi en extra timme idag och såg till att vi har förstått allt. På så sätt är allt förberett för att sätta igång så fort vi kommer hem.

Den andra saken är att anamma en effektiv studieteknik. Jag har visserligen turen att vara extremt lättlärd och har ett visst fotografiskt minne, men det gäller ändå alla, tror jag, att inte lägga tid på fel saker. Ett tydligt exempel är plugg inför juridiktenta: läs in frågorna, kolla hur svaren ser ut, stryk under alla lagrum i lagtexten och kör! Be någon förhöra, leta i lagboken, tjuvkika om det behövs. MEN. Lägg ingen onödig tid på att skriva frågorna! Plugget blir ineffektivt, tid läggs på att skriva av vad som redan står i lagboken och som får tas med in på tenta. Jag förhör mig själv, lär mig att hitta i lagboken och hinner därför nöta och repetera alla frågor många fler gånger än om jag skrivit ner alla frågor och alla svar. (Givetvis har jag annan studieteknik för att nöta in kunskap inför vanliga tentor där lagbok eller dylikt inte får tillämpas, men detta var ett exempel)

Dessa två grundstenar har jag använt mig av under hela min skoltid och det har fungerat för mig! Givetvis förstår jag att det är olika för alla vilken studieteknik som passar bäst, men så som jag har upplevt det är det just tidsbrist som många har problem med. Då är det bra att anamma en effektiv studieteknik, oavsett hur man väljer att gå till väga:)

Vet ni vad man kan göra när man har pluggat stenhårt och varit duktig? Då kan man åka på långsemester till Asien! Wiieeehooo! Tack vare att jag skrivit klart uppgifterna tidigare så får jag dessutom en heldag extra med S innan jag åker. Om inte det var en morot till att skriva så säg!

S du är världens bästa morot!

Solen skiner passande nog idag och det är vårlikt ute. Snart är det vår hörrni! Hörde fågelkvitter idag och fick ett härligt vårpirr i magen! En sak som jag gillar skarpt är att när jag kollade upp solens upp- och nedgång häromdagen så såg jag att när vi kommer hem så stiger solen upp en hel timme tidigare och går ner en hel timme senare! Vilken härlig känsla att ljuset har återvänt till vår hemkomst! Bananalove på den!



Inga kommentarer: