tisdag 1 juli 2014

Pyssel och fix

Alltså hur mycket är det egentligen möjligt att längta efter en liten liten människa? Samtidigt som det känns helt overkligt att förlossningen verkligen kan starta närsomhelst nu, så vill jag bara att bebis ska komma NU! Imorgon är det juli, min födabebismånad (gud förbjude att det drar iväg in i augusti!) och det är 18 dagar kvar till beräknat datum. Så himla spännande!

I väntan på bebis har vi passat på att få så himla mycket bra saker gjorda! Sådana saker som är som balsam för boande preggosjälen! Jag har pysslat massa till bebis och njuter av att sitta och fixa och dona med smått och gott till den lille. För någon vecka sedan gjöt vi gipsmage, ett kladdigt men roligt projekt! Helt overkligt att se magen från annat perspektiv, för mig är den inte så stor ändå! Ska bli så kul att ha kvar den sen när magen är borta, och tanken är att den ska slipas till och sättas band rund och sedan ska den hänga i Knyttets rum. Det har ju faktiskt varit hens hem under första 10 månaderna i livet!
Vi hade tänkt strunta i att ha vagga; vi har en fin Trollspjälsäng som jag redan inrett och gjort iordning för bebis och ställt i vårt sovrum. Men min chef har legat på och frågat om vi vill låna deras vagga flera gånger och nu den sista gången kunde jag inte säga nej. Kändes så himla otacksamt. Så jag tänkte att i värsta fall får den väl stå oanvänd på kontoret. Men det visade sig vara en så himla fin och smidig vagga! Komiskt nog också från Troll, så den är identisk med spjälsängen i form och utseende! Dessutom är den såklart mindre, vilket blev mycket bättre i vårt sovrum eftersom jag vill ha bebisens säng bredvid min sida av sängen. Spjälsängen fick också plats, men det blev tight och jag skulle vara tvungen att hoppa i sängen från kortsidan. Men vaggan får lätt plats och ger dessutom utrymme att röra sig på min sida! Den har vaggfunktion (hey, det är en vagga!) som känns bra att kunna gunga igång genom att bara sträcka ner handen. Så nu har jag bäddat även den och flyttat in det fina babynestet och bebisens första gosedjur. I och med att den är mindre så blev det mycket mer ombonat och mysigt och jag har ärligt talat lust att själv krypa ner där! :)

Spjälsängen fick flytta in i bebisrummet och planen är att när bebis ska sova i eget rum efter ett tag så flyttar hen även in i sin spjälsäng! Vi har köpt en fin mobil till spjälsängen som fästs i ribborna och jag flyttade den till vaggan, men det blev inget bra alls. När vaggan gungar så gungar mobilen värre än på ett stormande hav! Så mobilen får bo kvar på spjälsängen, och det är här nästa pyssel kommer in! Jag håller på att knåpa ihop en origamimobil att ha över vaggan, som vi fäster i taket istället för på vaggan. Jag har vikt 10 tranor i olika färger och ska vika några till (sjukt kul, snacka om att ha fått blodat tand!) och sedan fästa dessa i en fin gren så att det blir en svävande mobil. Tror det kommer bli super!


I helgen tog vi även tag i skämsrummet, det rum som liksom blivit över i all jäkla renovering! Vi har ju renoverat 2 av 3 sovrum på nedre plan och det är just det tredje sovrummet som fått agera skräprum, dit vi flyttat allt som vi slängt ut ur de andra rummen. Där har vi även knökat in spinningcykel och crosstrainer. Där har även tillfälligt kontor fått vara, efter att vi flyttat ner det från sovrummet uppe som vi sov i medan vi renoverade sovrummet nere. Sen har det liksom bara blivit kvar där nere. S har förvarat alla sina verktyg som vi renoverat med och allt material som blivit över. Skyddspapp och golv och överblivna garderober och möbler från andra rummen. Dessutom har katterna valt ut detta som sitt sovrum eftersom vi stängt ute dem både från vårt sovrum och bebisens. Alltså. Rummet var sjukt stökigt och fullt med katthår i gästsängen. Jag sålde två byråer lite hastigt och lustigt, vilket gjorde att jag snabbt fick riva ut det som var där i för att ”sortera sedan”. Så jag har sorterat och sorterat och slängt en hel sopsäck med gammal skit! Och vi har rensat och städat och organiserat och alltså den känslan när man är klar! Helt sjukt skönt! Är så nöjd att vi hann det innan bebis, det var egentligen ett höstprojekt att ta tag i. Men eftersom det regnar som om det vore november så hade vi tid över att ta detta rycket inomhus vilket var så välbehövligt och skönt!

Utvändigt har vi också läget under kontroll nu. S har jobbat som en tok och fått klart gången ut från altandäcket och har bara gången ner mot förrådet kvar. Sedan kan vi börja med att klä in däcket och verandan och sätta upp staket runt! Gräset vi sådde har tagit sig fint och vi premiärklippte det i helgen och det blev så himla fint! Visst är det kala fläckar men det är bara att så i allteftersom.

Andra bra saker vi har hunnit få gjort i helgen är att köpa ett stort gigantiskt parasoll till däcket! Ni som varit där vet att det blir helt sjukt stekigt i solen där. Det är absolut skönt, men inte som preggo och inte med ett litet knytte som behöver skugga. Nu har vi ett sidohängt 3 meter stort som skuggar hela rottinggruppen och hela däcket blev med ens så himla mycket mer ombonat! När sedan staketet kommer upp kommer det bli världens bästa uteplats!

Vi öppnade plånboken ännu lite mer och köpte en extern hårddisk på sommarrean. Jag känner att det får bara inte finnas någon risk att bilderna på bebis försvinner för att gammeldatorn går sönder! Det har varit en liten oro länge att datorn ska lägga ner och de bilder som ligger inne där redan nu ska försvinna. Så det ska bli så skönt att flytta över dem till hårddisken sedan! Och dessutom en perfekt iväntanpåbebissyssla när jag går hemma! Att rensa och sortera bland alla bilder och framkalla dem som vi verkligen vi vill ha kvar.

På tal om gammeldator så köpte vi också en ny dator igår! (det är inte bra för vår ekonomi att det regnar helt enkelt!). Vi har haft varsin dator sedan innan, Sammes har redan gett upp och skärmen är helt svart. Den går bara att köra via TV:n. Min dator hänger med än men det är på håret alltså! Jag köpte den 2007 när jag började plugga så den är 7 år(!!) Den är slö som en gammal pensionär och framförallt så är den så jäkla varm så det går inte att ha den i knät och ställer man den på ett bord så slår den ifrån av värmen. Man klarar sig alltså genom att ställa den med fläkten utanför bordet… 
Och eftersom jag har investerat i systemkameran och köpt nytt objektiv, stativ och fotokurs så känner jag att jag måste ha en dator att redigera bilder i också. Annars blir det aldrig av med varken framkallning eller att spara ner bilder. Samme har länge varnat att vi nog snart borde köpa en ny dator, innan den andra rasar ihop helt. Vi bestämde oss därför att satsa på en ny dator och skeppa iväg de gamla liken vi har hemma. Eftersom vi mest använder paddan så behöver vi bara en enkel dator som mestadels kommer användas till just bildredigering, att titta på film i sängen och på kortare resor och till ordbehandling (word och excel). Vi hittade en prisvärd HP som var nersänkt till 5000 och med en webrabatt jag hittade så fick vi ner den till 4490. Egentligen 500 mer än vi tänkt lägga på en dator just nu, men å andra sidan vill jag ha en som inte rasar sönder direkt och som är hyfsat snabb när man sitter med stora bildfiler. Samme hade processorskrav och RAM-minneskrav som han inte ville tulla på. Så till slut höjde vi budgeten med 500 kronor och det verkar som att vi får en grym dator för de pengarna! Nu längtar jag bara tills den kommer, det är en härlig känsla med ny dator! Då tänkte jag även ta tag i fotokursen så jag har lite redigeringskoll INNAN bebis kommer.

Så ja, vi har fått mycket gjort och det känns SÅ bra! Denna sista vecka jobbar jag halvtid och resten av tiden tänker jag spendera i soffan med att vika små pappersfåglar och sortera bilder och förkovra mig i kamerans alla funktioner i väntan på bebis! :)

Inga kommentarer: