tisdag 1 juli 2014

V. 38 (37+2)

Mamma v.38

Många kan känna en oro inför förlossningen, trötthet på grund av sömnbrist och en stor längtan efter att graviditeten ska vara över. Se till att få tid för dig själv. Sov eller vila så ofta du kan. Man kan känna en stickande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ibland ett obehag om man sätter sig för snabbt på en stol. Se till att ladda med kolhydrater i kosten och packa BB-väskan om du inte redan gjort det!
Bebis v.38

Graviditeten beräknas nu som fullgången. Barnet ökar snabbt i vikt. Alla inre organ är färdigbildade. Barnet väger nu runt 3 kilo och är ca 49 cm långt. Förlossningen är jobbig även för barnet. Men barnet klarar detta väl och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar sedan även som energireserv den första tiden efter födseln.

Egna reflektioner
Nu är vi minsann fullgångna, lillsparven och jag! Eftersom bebis vägde strax över 3 kilo redan förra veckan så antar jag att den ligger runt 3200 gram denna vecka om den följer sin kurva. Nu känns det på allvar att det börja närma sig! Jag jobbar just nu min sista vecka har därmed bara 3 dagar kvar innan jag går på mitt livs längsta ledighet! Känns helt overkligt måste jag säga! Jag kan absolut inte påstå att jag varit nervös eller orolig inför förlossningen tidigare, men igår kväll var det som att få ett klubbslag i pannan av nervositet. Det kom från ingenstans och jag blev helt plötsligt livrädd att värkarna skulle dra igång under natten! Idag känns det helt okej igen så jag antar att det var ett infall när jag låg ensam vaken i mörkret. Jag antar också att det är sådana här känslor som kommer att komma och gå lite som de vill nu på slutet. Vi är helt redo för bebis nu; allt är inköpt och klart, alla små kläder och filtar är tvättade, sängen och vaggan är bäddade och babyskyddet installerat. BB-väskan är packad och bebisen är fixerad sedan länge och färdigbakad. Nu är det bara att vänta på att knyttet vill komma ut! Och försöka ha sinnesro nog att inse att det kan röra sig om alltifrån 1 dag till 4 veckor till. Det känns som att kroppen verkligen har gått in i förlossningsförberedelser nu; jag har hårda sammandragningar/förvärkar och det liksom molar och ilar lite här och var. Himla svårt att sätta ord på men det är liksom bara en känsla att någonting händer i kroppen. Jag är extremt hungrig hela tiden, det började i söndags ungefär och ämnesomsättningen är på topp, minst sagt! På nätterna fortsätter värken i händerna, men jag tycker att den är lite mildare nu än innan. Däremot vaknar jag med extremont i höfter, ljumskar och typ lår (!?) som släpper om jag går upp och går lite på dem. Det märks också att minsta fysiska ansträngning direkt får kroppen att strejka ihop efteråt. Magen har sjunkt ytterligare denna veckan, det känns inte minst på andningen och att det är lite lättare att röra sig. Om det är pirrigt och spännande? Helt sjukt! :) 

Magen v. 38


3 kommentarer:

Ida sa...

Åh härligt! Ellie vägde 3200 när hon föddes ;) åh tycker oxå det e sååå spännande! Just nu tror jag nog en tjej gömmer sig därinne... Kram på er

Jessica sa...

Så fin du är Anna! Lycka till nu :)

Banana sa...

Det hade ju varit skönt om vi stannat där, snart närmar vi oss 4-kilosstrecket om inte bebis kommer ut snaaart