torsdag 10 juli 2014

V.39 (38+5)

Mamma
Livmoderhalsen mognar inför förlossningen. Man kan känna sig tung och trött och ha kraftiga förvärkar. Det är vanligt att sömnen blir störd, se till att vila så ofta du kan. Många blivande mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över nu. Man behöver sova och äta ordentligt för att orka med förlossningen. Om det är första barnet kan förlossningen ta upp till något dygn och det är inte ovanligt att man förlorar både en och två nätters sömn. Ladda med kolhydrater!

Barnet
Barnets totala längd är nu ca 50 cm och det väger ca 3,4 kilo vid veckans slut. Barnets fostervätska förnyas var tredje timme. Navelsträngen är ungefär lika lång som barnet. Barnet är nu förberett för sin födelse. Det har fått mycket näring och även skydd mot vissa sjukdomar genom att det har fått mammans antikroppar. De kommer att skydda barnet den första tiden innan det har bildat egna. Barnets hjärna väger ca 400 gram och utvecklas hela tiden. Den kommer inte att vara helt färdig förrän barnet är runt 2 år.

Egna reflektioner
"Många mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över nu". Eh ja. Det kan vi ju vara rörande överens om! Jag är lite besviken varje morgon när jag vaknar över att värkarna inte kommit inatt heller. Och ja, jag vet att jag inte är vid beräknat datum än, men det är varmt nu! Och händerna värker så jag blir galen om nätterna. Men idag går vi ner på ensiffrigt! 9 dagar kvar! Jag fortsätter hålla tummarna att det är typ en dag kvar, även om jag mer och mer ställer in mig mentalt på att gå över tiden. Jag har börjat få kraftiga förvärkar och starka sammandragningar, annars inga tecken på att det är bebis på G. Å andra sidan säger de ju att man inte har några tecken innan, det liksom bara startar när man minst anar det. Så vi får väl se när lillsparven behagar komma till oss!

Jag njuter av att fogarna tillåter promenader och har gått några helt sjukt sköna morgonpromenader nu under veckan. Himmelskt! Som jag redan skrivit så överlever jag annars hettan genom att bo på stranden dagtid, använda fläkt och AC kvällstid och nätterna, de ska jag inte sticka under stol med att jag nästan inte klarar. Men. Inatt var ett undantag. Äntligen! Alla andra dagar har jag vaknat 06:00 och varit tvungen att gå upp på grund av värken i händerna. Dessförinnan har jag då varit vaken cirka 8 gånger varav 5 av dem har jag varit uppe på toa eller uppe för att gå igång kroppen så att värken släpper.

Men inatt har värken varit lite mildare, vilket innebär att jag bara varit uppe 2 gånger! Dessutom lyckades jag somna om från 06 till strax innan 08 idag! För ett trött och minst sagt noll uppvilat preggo så gör det så klart en enorm skillnad med så mycket extra sömn! För denna veckan har jag verkligen legat på minus på sömnsaldot, vilket har stressat mig lite eftersom förlossningen ju kan dra igång prick närsomhelst. Då vore det skönt att vara lite utsövd i alla fall. Så idag är jag redo knyttis, det är bara att komma nu! :)

Magen v.39 (38+2)


Jag hoppas att detta är sista magbilden nu, men känslan säger mig att det nog blir en magbild v. 40 också..

Inga kommentarer: