torsdag 3 april 2014

60

Eftersom det tenderar att BARA bli preggosnack här inne så tänkte jag bryta emellan med en lista!


1. Hur gammal är du? Nyss fyllda 28 år (Va?)

2. Hur gammal känner du dig? Svarar alltid att jag är 26, och när jag var 26 sade jag alltid 25. Alltså inte medvetet utan jag t r o r verkligen att jag inte är äldre och blir lika chockad varje gång jag måste korrigera mig själv. Så att jag är 28 känns helt sjukt. Jag känner mig tydligen prick som 26, inte en dag äldre.

3. Vad har du gjort i dag? Jag har vaknat, haft samma morgonrutin som alltid, betalat in gravidförsäkringen och gått till jobbet. Sen har jag såklart jobbat hela dagen.

4. Vilken film såg du senast? Hm jag minns inte, vi tittar nästan aldrig på film! Men vi tittar på serier emellanåt och just nu är vi inne i Suits, så svarar senaste avsnittet av Suits. Måste dock planera in när vi ska titta på det nu för tiden för jag måste vara riktigt pigg och alert eftersom det är en skarp, snabb serie som inte min preggohjärna klarar av att hänga med i om den inte är på topp! Haha.

5. Vem ringde du senast? Samme. Jag ringde från jobbet  och frågade om jag skulle låna med mig några verktyg hem.

6 Vem ringde dig senast? Johanna. Väldigt roligt och vi pratade nästan en timme om ditten och datten.

6. Är du besatt av någonting? Hm jag är generellt besatt av trygghet och närhet. Eller besatt är väl fel ord, men jag mår väldigt dåligt utan trygghet och närhet. Om cravings räknas som tillfällig besatthet så har jag inte något som jag måste äta varje dag, men jag kan bli sugen på smörgåsgurka då och då. Och pepsi max. (jodå, det var bara en tillfällig svacka som jag inte klarade av det, tyvärr är suget tillbaka nu)

7. Är du rädd för blod? Inte maniskt rädd men jag tittar alltid bort när jag ska ta sprutor och lämna blodprov. Är väldigt rädd för tanken på att min bebis slår sig så att det börjar blöda ordentligt. Rädd att jag inte klarar av det.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? På mitt kontor. Lite stökigt dagen till ära och mycket stökigt i korridoren eftersom vi lägger golv i fyra av kontoren så det sitter människor lite överallt och jobbar och står möbler här och var. Lite slamrigt från golvläggaren. Men en ljuvlig doft av trä från golvplankorna! Går förbi lite oftare än vad jag behöver för att få sniffa in lukten liteJ

9. Kan du nämna fem stadsministrar under 1900-talet i Sverige? Ingvar Carlsson, Fredrik Reinfeldt, Olof Palme, Göran Persson och Carl Bildt

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? Nej men jag blev, från ingenstans, lite osäker på Calle Bildt.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Tråkigt nog svart skulle jag tro. Men rosa och blommigt kommer ändå in på andra plats. I sommargarderoben har alltid korall en given plats. Älskar korall!
 
12. När vaknade du i dag? Första gången strax innan 06:00 av att bebisen hade morgongymnastik variant stenhårt pass crossfit i magen. Andra gången 06:15 när Sammes klocka ringde och sista gången 06:35 när det var dags för mig att stiga upp.

13. Vilken är din favorithögtid? Åh vad svårt. Jag gillar ju julen väldigt mycket och tycker om att julpynta, pyssla och lyssna på julmusik. Annars är påsken en härlig högtid tycker jag. Just för att den är så prestigelös utan krav och måsten (som midsommar och nyår alltid tenderar att bli) och härlig med lång ledighet, vårig och ljus med hela sommaren framför liksom! Dessutom alla blommor som hör till: påskliljor, pärlhyacinter och vårlökar.

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? Thailand. Alltid. På stranden utan för Ao nang. Gärna phra nang-stranden och vada ut till lilla kioskbåten och köpa thailunch för en spottstyver. Eller ombord på longtailbåten med doften av tjära i näsborrarna, vinden i håret och saltstänk på huden. Åh.

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? Jag tror aldrig att jag har besökt något sådant ställe, det är i alla fall inget jag kan komma på nu.

16. Hur vill du tillbringa din pension? Här är jag lite kluven. En del av mig vill bo i en stuga vid kusten och följa årstiderna vid havet. Påta i en blomsterfylld trädgård och ge mig ut på resa minst en gång om året. Den andra delen av mig vill ha en lägenhet eller ett hus någonstans utomlands där vi ska bo halvårsvis. Flytta ner i oktober och komma hem i mars och njuta av svensk vår och sommar. Men kanske blir jag för rastlös av att ha en fast punkt utomlands, kanske passar det mig bättre att resa runt och se mig om som aldrig förr. Besöka alla okända platser jag drömt om.

Men det viktigaste är ändå att jag önskar få uppleva min pension. Och att jag får göra det ihop med Samme. Att vi får vara friska så att vi får bli gamla ihop. Bara det slår in så kan jag tillbringa pensionen var som helst.

17. Vad lyssnar du på just nu? Gravidpodden, en  nyfunnen podd som jag verkligen kan rekommendera alla preggisar. Smarta råd, viktiga ämnen och hög igenkänningsfaktor!

18. Har du någon gång brutit ett ben? Nej aldrig, lucky me.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? Smör, bröd, frukt, pepsi max och just nu smörgåsgurka.

20. Vem är din favoritkändis? Åh vad svårt, är inte mycket för kändisar så sett. Men en kändis som lever ett gött liv som jag är avis på är Henke Lundqvist. Hans våning med utsikten över New York och de sjuka pengar han tjänar på att göra det han gillar allra mest. Det vore ju inte helt fel!

21. Vad är du på för humör just nu? Idag är humöret tungt och nedstämt. Vänner begraver sin svärmor och mamma idag, alldeles för tidigt. Att tänka på att de i skrivande stund sitter i kyrkan med all sin sorg gör mig helt matt. Vidriga äckelcancer.

22. Vilka världsdelar har du varit i? Europa och Asien.
 
23. Snarkar du? Nej. Samme försöker påstå att jag gör det ibland, när jag är förkyld eller har druckit alkohol men det tror jag inte på förrän jag hör det ;)

24. Vilka yrken har du provat på? Servitris, maskinoperatör, fastighetsmäklare och marknadskoordinator.

25. Hur går du helst klädd? I allt utom jeans (förutom mina mammajeans, de älskar jag!) Svarta eller mörka byxor på hösten och vintern, klänning på sommaren.

26. Vilket stjärntecken är du född i? Väduren.

27. Vilket är ditt favoritgodis? Allt utom sura godisar. Gillar inte heller hårda godisar så mycket. Saltlakrits, choklad och nappar är bäst.

28. Vad sa du senast? ”Då ändrar jag det när jag får upp listan”

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Svenska var jag helt klart bäst i och bild och foto tyckte jag var roligast.

30. Vad har du på dig just nu? Mammajeans, svart mammalinne, svart tunika och knallig tubsjal.

31. Vilken är din favoritaffär? IKEA eller Gekås. Där finns allt. Annars älskar jag allt som har med blommor att göra, som Plantagen eller Blomsterlandet.

32. Vad har du för storlek i kläder? Medium

33. Vad har du i dina fickor? Har inga fickor på dessa brallor.

34. Vad köpte du senast? En bitssats 5 minuter innan Jem&Fix stängde igårkväll.

35. Hur många gånger har du flyttat? Jag bor just nu i mitt femte boende, föräldrahemmet inräknat. Så fyra gånger borde det ju bli då!

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med (inte saker för att ta sig därifrån)? Samme, min iPhone och verktyg för att överleva.

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Ha ha just nu är jag konstant trött så inget av det. Men annars är jag kvällsmänniska i den bemärkelsen att jag är svintrött på morgnarna. Men jag är som mest effektiv morgon och tidig förmiddag så sett ur den synvinkeln så är jag morgonmänniska.

38. Senaste filmen du såg på bio? Men gud, jag minns verkligen inte när jag var på bio sist!

39. Har du blivit sydd någon gång? Ja första gången i munnen när de drog visdomständera, sedan ett födelsemärke på benet och nu senast syddes jag på tre ställen när de tog bort tumören.

40. Har du någon gång badat naken utomhus? Ja, men inte i vuxen ålder.

41. Vad åt du till frukost? En macka utan pålägg hemma innan jobbet och en skål med musli och lättyoghurt och hallon på frukostrasten.

42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? Då var jag 18 år, var full av livspepp, nybliven singel och såg fram emot studenten. Åkte utomlands med tjejgänget och hade the time of my life. Plockade samtidigt hem typ 29 (kan det stämma?) MVG och tyckte och trodde att jag var odödlig och hade en lysande framtid! Härliga tider!

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Nej, men det är ett under att jag inte gjort det. Kör alldeles för fort alldeles för ofta så det är nog bara en tidsfråga. Dock har jag skärpt mig lite sen jag blev gravid och insåg att jag ansvarar för ett annat liv nu också. I mörker däremot kör jag som en mus. Är sjukt osäker på mörkerkörning, det har kommit helt plötsligt? Då kör jag nästan under fartgränserna.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Samme. Som varje kväll sätter i min motorsladd så att jag har varm bil på morgnarna. Så även igår.

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? På nattduksbordet bredvid sängen.

46. Vad var det sista du åt? En banan och en halv kopp kaffe vid elva.

47. Vilken tid är din väckarklocka inställd på? 06:35

48. Är du blyg? Både ja och nej, det beror lite på sammanhang. Är väldigt obekväm i stora sällskap men det beror snarare på att jag är introvert, inte så blyg. Har också svårt för det där spontana kallpratet, såsom på mingel eller med okända personer, men återigen det är nog mer min introverta sida som kommer fram.

49. Har du något tatuering? Ja jag har en fjäril i svanken som jag gjorde när jag var typ 17 ihop med min dåvarande pojkvän. Sen har jag byggt på den med två G-klavar som jag gjorde i 20årsåldern hos en chilenare i Anderstorp i hans vardagsrum (!) Sista har jag på höger skuldra, ett hjärta som jag gjorde samtidigt som min pappa och bror tatuerade sig nere på Teneriffa. Det är väl den tatueringen som egentligen har mest värde eftersom jag har fått den av pappa!

50. Har du varit med om en bilolycka? Jag har krockat en gång när jag gick på gymnasiet. Orsak: dåligt skrapade rutor och igenimmad vindruta ihop med snö och sol gjorde att jag missbedömde en korsning och körde rakt in i sidan på en annan bil. Men det var bara plåtskador. Större olycka har jag varit med om en gång bara, det var i somras när jag och Samme var på väg hem från Gekås och skulle köra om en annan bil som den plötsligt bestämde sig för att göra samma sak och därmed körde in i oss. Det gick som tur är bra, men bilen fick mycket stryk.

51. När flög du senast? För 5 månader sedan i november när vi var på Gran Canaria. Tänk, då var Knyttet också med!

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Det har man väl alltid.

53. Vilken är den roligaste träningsformen? Spinning, inlines och löpning.

54. Har du några husdjur? Ja två katter. Loke, en svart bondkatt och Idun, en grå Brittisk korthår.

55. Vill du gifta dig? Kluven här. Det är ingen flickdröm jag har och det är heller inget jag drömmer om nu. Men sen kan jag tycka att det finns praktiska fördelar som man löser på ett romantiskare vis genom att gifta sig än genom ett samboavtal. Vi får väl se helt enkelt.

56. Var växte dina föräldrar upp? Mamma är född i norra Finland och kom till Sverige som 4-åring. Till Gislaved kom hon kanske i 10-11årsåldern. Pappa är uppvuxen i Gislaved och han och mamma bodde grannar under en period när de var små. I guess att det är anledningen till att jag sitter här och skriver idag!

57. Har du någon gång ringt polisen? Ja, när jag såg en kvinna slå sin hund och skrika på den en kväll i Halmstad när jag var på väg hem efter träningen.

58. Vilka är dina största svagheter? Att jag är så obekväm i stora folkmassor och med nya människor. Att jag ibland har svårt att kontrollera mitt humör.  Och att jag är en stökis. Jag vill så gärna vara en pedant tjej som har koll på läget, men jag är tyvärr en slarver och det är SÅ svårt att skärpa sig?

59. Har du, eller har haft, något smeknamn? Nej inte ett vedertaget men det finns en hel del som kallar mig Banana och ungefär lika många som kallar mig Ansko.

60. Vad ska du göra imorrn? Imorgon ska jag först gå till jobbet som vanligt, sen är planen att bestämma klädsel inför lördagens stora 30årsfest. Det är en svår nöt vill jag lova, eftersom det är en sån där stor fest med liveband och inhyrd DJ och jag är gravid. Jag är ju en gammal festprisse av rang och brukar ha klänning eller kjol och högklackat när jag går på partaj. Men nu snackar vi snarare stödstrumpor och låga skor för att klara hela kvällen på benen! Haha. Men vi får se vad jag kan skaka fram! Annars väntar fredagsmys; vilket nu under preggotider ofta handlar om att hålla sig vaken till klockan 21:00 =) Är SÅ trött på fredagar i synnerhet? Helt sjukt!

Inga kommentarer: