måndag 7 april 2014

V.26 (25+2)

En spännande vecka har inletts!

Barnet v. 26
Nu utvecklar fostret sina lungor. Det tränar på att andas genom att dra in och ut fostervatten i lungorna. Ytteröronen är helt färdiga och fostret kan nu öppna och stänga sina ögon. 

Längden är ca 35 cm och vikten 900 gram.

Mamma v. 26
Magen växer nu rejält och många kvinnor har nu fått hudbristningar på magen, brösten och ibland på stussen. Blodcirkulationen tar hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen vilket gör att hjärtat och njurarna nu får jobba extra hårt.

Mina reflektioner
Åh nu kan lilla knyttet öppna ögonen! Det, ihop med dagens barnmorskebesök är definitivt två av veckans höjdpunkter! Den största är nog ändå att vi i denna veckan går från tresiffrigt till tvåsiffrigt i antal dagar kvar till BF!! Det gick väldigt bra hos barnmorskan idag vilket är himla skönt! Samme var med och vi fick lyssna på bebisens hjärta för första gången. Så häftigt! Alla värden såg bra ut och mitt magmått, det sk SF-måttet, följde helt kurvan. Bebisens hjärta slog som det skulle och jag har nu ökat ca 4 kg i vikt totalt. 

Var så himla skönt att allt såg bra ut, inte för att jag oroat mig för något annat men jag blev bara så glad att allt går enligt plan och att jag mår så bra nu! Känns bra att ligga prick på kurvan trots tre relativt stora myom i framkant på livmodern, blev ju varnad för att jag ev skulle få en stor mage pga dem. Bästa barnmorskan ska dessutom boka in ett extra ultraljud i vecka 32 för att kolla att myomen sköter sig. Jag trodde inte jag skulle få det och blev därför så himla glad att det var barnmorskan som föreslog det och att det blir så nu! 

Jag är också så tacksam att jag, hittills iaf, inte har en enda bristning! Inte heller blånade ben, åderbråck eller annan skit! Jag mår alltså helt prima, förutom lite domningar och värk i höger handled på nätterna. Detta kallades tydligen för karpaltunnelsyndrom och är vanligt bland preggisar. Fick remiss till arbetsterapeut där jag ska få en handledsskena att ha på nätterna som minskar detta.

Vi är alltså på banan fortsatt jag och bebis och det är sååå skönt! Det är dessutom en smäll på käften till alla olyckskorpar som kraxade när jag mådde som sämst med migrän, luftrörskatarr och illamående och sa att allt skulle bli såå mycket värre. "Oj oj oj tycker du det är så jobbigt redan nu, vänta du bara det blir bara värre!" Och jag bet ihop och tänkte att det vet väl för fan inte ni, jag kanske mår som bäst sen! Och tji fick de för det gör jag! Från v.20 och framåt så har jag nästan mått helt som vanligt, förutom de småkrämpor som hör graviditeten till såklart. Och jag hoppas få må fortsatt bra framöver också!

Nästa vecka är en stor vecka med viktigaste milstolpen. Det går fort nu!

Magen v. 26 (25+0)

2 kommentarer:

Znag sa...

Så fina ni är, du & magen! :-)

Banana sa...

Tack znag! :)