söndag 13 april 2014

V.27 (26+1)

En av de bästa veckorna är här! Den vecka som jag som nygravid längtade som mest efter (nåja, efter BF-veckan såklart!) Sen jag skrev sist, vilket var i förrgår, så har bebis nr 3 kommit till världen! L och A fick en (stor!) fin tjej igår!  Vi är ju som jag skrev sexa ut och att trean nu har kommit gör att det blir så påtagligt att det snart (nåväl) är vår tur!

Bebis v 27
Nu väger bebisen ca 1 kilo och kan vara så lång som 37 cm (!) Håret har börjat växa ut, på de bebisar som föds med hår; vissa föds med långt hår och andra har inte något hår alls när de föds (he he vi snackar Bananababy vilket bör innebära kalufs om jag får gissa!). Det finns ännu gott om plats för bebisen att röra sig på. Många är mer vakna på kvällen då man som mamma kan märka att det sparkar mer i magen. När bebisen rör sig tränar den upp sin fysik för att bli starkare i kroppen.

Och till det viktigaste: De flesta barn skulle överleva nu om de skulle födas för tidigt. Tarmarna har mognat och skulle klara av att ta emot modersmjölk. Men fortfarande är barnet skört och skulle behöva mycket vård för ett liv utanför livmodern. Varje vecka och även dagar gör stor skillnad för barnets mognad. Lungorna har nu utvecklats mycket och barnet skulle nu klara att andas luft. Men lungblåsorna behöver fortsatt mer tid för att utvecklas fullt ut.

Mamma v.27
Nu har vi kommit långt i graviditeten och andra tredjedelen är snart förbi. Nu är det dags att ansöka om graviditetspenning. Många faktorer avgör magens storlek: barnets tillväxt, mammans kroppsbyggnad, längd och vikt, om man fött barn tidigare och om man är svullen på grund av att man samlat på sig vätska.

Mina reflektioner
Åh. Äntligen v. 27! Knyttet överlever med största säkerhet om hen kommer nu. Så himla viktig milstolpe! Jag mår fortsatt väldigt bra och det börjar märkas i psyket och humöret att jag förbereder mig för bebis nu! Mycket beror så klart på att våra vänner nu föder barn på löpande band och det blir så mycket mer verkligt då på något sätt! Jag är så avundsjuk och väntar så på vår tur! Humöret har tvära kast; ena dagen storgråter jag av amningspanik och andra dagen gråter jag lika mycket för att jag är så glad för min fina lilla familj och att bebisen kommer få bästa pappan i världen. Ja ni hör ju, gravidhormonerna rusar fram! ;) För de dagar med amningspanik, barnmorskefrågor och bara allmänt preggopepp är jag återigen så glad att jag har mina preggokompisar! Att jag kan vältra mig lite i oron och få lugnande pepp och svar på frågor. För de vet ju liksom hur det är! Tack fina ni!

Magen växer och jag tycker att den känns stoor nu! Fogarna protesterar allt oftare och jag ska ärligt säga att jag inte rör mig mer än jag behöver. Foglossningen har liksom flyttat sig och håller numer till både på fram- och baksida, vilket leder till en vaggande gångstil som känns! Men sitter jag still och vilar mycket mellan varven så är det än så länge inga problem! 

Knyttet håller igång rejält därinne nu och buffar och bökar för fullt. Mest aktiv är hen på kvällarna och eftermiddagarna men de sista dagarna tycker jag att det varit full rulle hela dagarna:) såå svårt att förstå att det ligger en 35 cm stor bebis därinne och lever runt! En krabat som nu öppnat ögonen och ser skillnad på ljus och mörker och som dessutom hör och känner igen min röst. Helt otroligt!

Jag har tagit tag i två surdegar; börjat använda stödstrumpor på jobbet och börjat smörja in magen mer frekvent. Jag lider hittills varken av svullna ben eller bristningar på mage, men tänker att för en gångs skull ska jag jobba förebyggande! Nästa surdeg som jag slarvat med är knipövningarna. Eller slarvat och slarvat, jag har inte ens börjat... Men imorgon är det bannemig jag som tar tag i det och får in den rutinen!

Sammanfattningsvis så mår vi bra och tuffar på mot juli! Tiden går fort nu med täta BM-besök, UL, föräldraträffar och viktiga delmål veckovis och procentmässigt. Härligt! Jag märker som sagt att vi förbereder oss mer och mer för det som komma skall; vi pratar ofta om förlossningen och tiden efter och jag har ett enormt sug efter kunskap och information just nu! Har beställt två böcker i ämnet; stora boken om barn och en bok om förlossningshantering. Information har alltid varit mitt bästa sätt för att förbereda mig inför saker och så även nu. Jag älskar att förkovra mig i saker och ting och fungerar så att ju mer jag vet, desto mer kontroll har jag (eller inbillar mig att jag har iaf) och desto lugnare och stabilare blir jag. Så jag ser fram emot en sista tredjedel av graviditeten där jag kan läsa in mig i lugn och ro! :)

Magen v 27 (26+0)


2 kommentarer:

Ida sa...

Såååå fin! Saknar er sååååååååå!!!!
Vill gärna ge ett tips! Jag mådde skitdåligt över att inte kunna amma E. Var så inställd på att det skulle gå. Försök att inte tänka så mycket på det utan går det så går det och det är inte hela världen om det inte skulle gå. Det finns ersättning som är bra och med det finns även flera punkter som är bättre/lättare än att amma. Jag kan säga många anledningar.... Men som sagt ta det som det kommer och det som funkar bäst för er är det bästa för er alla! Amning eller ej... Massa kramar

Banana sa...

Tack Ida! Komiskt nog var det just dig jag hade i åtanke när jag krisade över amningen, minns hur dåligt du mådde! "Jag ska prata med Ida om det" snyftade jag fram! Haha. Nu känns det bättre men räkna med att jag kommer bolla det med dig framöver! :)