onsdag 30 april 2014

V.29 (28+4)


Barnet

Bebis väger ca 1,2 kg vid veckans början och ca 1,4 kg vid veckans slut och är ca 40 cm långt. Hjärnan och de inre organen fortsätter att utvecklas och barnet lägger på sig mera vikt. Bebis fortsätter att sträcka på sig och att sparka men har inte lika mycket plats att röra sig på. Barnet är nu tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och urinblåsan. En del kan sparka så hårt att man blir öm under revbenen. Barnet kan nu kontrollera andning och kroppstemperatur och kropp och huvud är helt proportionerliga. Barnet är nu känsligare för ljus, ljud, smak och lukter. Ännu behöver barnet inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns plats att ändra läge. Det är dock vanligt att förstagångsföderskors bebisar vänder sig i v.29-v.30. Lilla bebis kan drömma nu. I undersökningar har det visat sig att bebisen har perioder av drömsömn.

Mamma

Nu är vi inne på upploppet och slutfasen av graviditeten. Man kan känna sig helt slut eller så mår man helt fantastiskt. Många känner ett visst obehag av att alla organen trängs undan av magen och barnet. Det är nu mycket vanligt med trötta och tunga ben.

Mina reflektioner

Nu har magen stuckit iväg! Reagerar varje gång jag tittar ner på den att den putar ordentligt nu! Idag har jag varit gravid i 200 dagar och har alltså bara 80 dagar till BF! Crazy!

 I helgen var det en period då Knyttet var obehagligt lugn i magen och i söndags kväll var både jag och S lite oroliga eftersom vi inte kände henom som vi brukar. Men efter att ha ruskat och skakat magen massor (ja, vi är nojjiga förstagångsföräldrar) så kände vi plötsligt sparkarna igen, men på ett helt annat ställe än vad vi brukar! Vi har alltid känt sparkarna på höger sida, aldrig någon annanstans. Knyttet har helt enkelt legat i samma position hela tiden i stort sett, troligtvis med tanke på att det är trångt med myomen på vänster sida. Men i söndags och sedan dess så sparkar den lille istället uppåt, snett till vänster. Så mitt lilla knytte har vänt sig och verkar trivas bra med att ligga i startposition med huvudet neråt! Återstår att se om hen ligger kvar så eller om hen passar på att göra några ändringar medan plats finns. Jag känner verkligen av att organen trängs undan och jag har väldigt svårt att andas när det trycker upp mot lungorna. Särskilt efter måltider när det tränger från alla håll! Så nu känner jag mig verkligen som en riktig preggis när jag vaggar fram flåsande. Haha.

Fogarna är inte roliga nu, det sitter fram och gör att jag går med små små myrsteg. Det är nästintill omöjligt att sitta still länge (som vårt femtimmarsmöte igår, gaaaah vad ont jag hade!) eller att gå längre sträckor. Men håller jag mig i långsam rörelse, eller växlar mellan att sitta och stå så är det inga problem.

Igår fick vi hem världens gossigaste kanin från Jellycat som knyttet ska ha med sig in till BB, tanken är att det ska bli ett högt älskat gosedjur sedan! Köpte även en gallerfilt till vagnen som var så mjuk och luftig! Blir perfis på väg hem från bb och som sagt i vagnen nu i sommar under lite svalare dagar och på kvällarna när det kyler på.

Vi har planerat in det stora handlatillbebisbesöket på Gekås nu i maj också, INNAN jag blir för stor! Det känns skönt, för mamman, boaren och planeringsfreaket i mig vill gärna ha koll på inköpen nu! Trots allt är det så att bebis k a n komma närsomhelst nu (gud förbjude, stanna inne några veckor till!)
Magen v 29 (28+2)

 

Inga kommentarer: