tisdag 22 april 2014

V.28 (27+3)


Mamma v. 28
Nu går ni in i en kraftig tillväxtperiod som varar mellan vecka 28-32. Livmodern fortsätter att växa och man kan känna tryck upp mot bröstkorgen, vilket kan vara obehagligt. Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig. Man kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om man tar i för mycket. Barnet är livligt i magen och kan hindra mamman i hennes nattsömn.

Bebis v.28
Bebis väger nu drygt 1 kilo och är ca 39 cm långt. Fortfarande finns relativt gott om plats för att kunna vända sig och röra sig. Nu kan man konstatera att bebisens puls höjs när den hör och känner igen mammas röst.

Egna reflektioner
Nu känner jag mig mer gravid än någonsin! Som över en natt kom trycket upp mot bröstkorgen vilket gör att jag har svårt att andas stundvis. Särskilt vid liggande och sittande position. Fogarna är lite mer bråkiga nu än innan; jag kan gå ca 10 minuter innan de strejkar och jag måste inta viloläge en stund för att det ska släppa någorlunda. Knyttet är stark nu och får in riktiga sparkar emellanåt så att hela magen hoppar runt. Mest aktiv är hen på morgnar och kvällar, men jag kan inte påstå att jag vaknar av det på nätterna som tur är. Däremot är det svårare att sova nu pga att fogarna helst vill att jag sover på rygg, men livmodern är för stor för det nu och gör att jag har svårt att andas på rygg= det är ett litet helvete att hitta bra sovposition! Jag använder numer stödisar och innetofflor på jobbet och är glad att jag hittills är förskonad från svullna ben och fötter. Vet inte om det är mina förebyggande åtgärder som gör det eller om det bara är så att jag inte är någon vattensamlare. Skönt i alla fall att slippa! Domningarna i handleden försvann av sig självt och jag har därför aldrig ens behövt besöka sjukgymnasten, också skönt! Fortfarande bristningsfri och känner mig väldigt tillfreds med min graviditet. Jag har helt normala krämpor som liksom hör till och det är inget som stör mig alls. Än iaf. Hehe.

Det är mycket diskussioner om kön och namn nu och det gissas hej vilt. Jag vill påstå att 95 % tror att det blir en flicka. Eller nej, alla som gissat gissar på flicka! Men när Nettan gjorde ringtestet på mig i helgen så visade den en pojke! (och hon påstår att hon aldrig haft fel när hon ”spått” tjejer). Även Johanna testade för att se om Nettan fuskade, men även då visade det pojke. Vad jag tror? Ingen aning men jag kommer oftare på mig själv att tänka på Knyttet som en pojke än en flicka! Vi ska ju på UL vecka 32 och risken finns då att vi råkar se det. Om inte annat så kan vi enkelt be om det. Det är ju inte alls bra eftersom jag egentligen inte vill ta reda på könet innan, men just nu håller på att dö av nyfikenhet. Vi får väl se om vi lyckas hålla oss! :)

Magen v. 28 (27+3)
Den skarpsynte ser att jag precis har kliat mig på magen, ser ut som jag blivit klöst av en katt! :)

 

1 kommentar:

Sandra sa...

Ta reda på könet, gör det! Vi skulle gjort det när vi väntade Sigge, men barnmorskan kunde inte se någonting, och vi var så besvikna! Givetvis spelade det ingen roll vilket kön bebisen skulle ha, men att vara för nyfiken är inte hälsosamt ;) Kan även tillägga att jag inte hade en enda tanke på bebisens kön under förlossningen, som vissa ser som en morot under krystvärkarna!