onsdag 2 april 2014

Gröna fingrar


Alltså. Jag drog igång en hel del odlingar på balkongen och i odlingskragen förra året och tyckte att det var så himla roligt! Men jag måste vara ärlig att säga att mot slutet skötte jag mina stackars telningar väldigt dåligt. Som alltid med mig så har jag en riktigt dålig tendens att tröttna på mina projekt. Lika stor iver jag har när jag drar igång dem, lika lite bryr jag mig om dem på slutet. Så mot hösten stod ledsna, vissna växter kvar på balkongen och jag iddes inte riktigt ta in krukorna och rengöra och städa fint. Så de ställdes in i förrådet med jord kvar och lite ruffiga av regn och vind. Till mitt försvar så hade vi hela balkongen full med växter som skulle räddas från dräneringsdöden. Alltifrån sjukt mycket lavendel, iris och hortensia till ölandstok och en mängd låga marktäckande växter. Detta ihop med att jag sådde gräslök, sockerärtor, tomater, persilja och dill. Och potatis och sallad i pallkragen. Och dränerade om huset. Så jag tappade det lite kan man säga.

Därför tänkte jag att i år ska jag inte dra igång någon odling. Vi har annat att göra med trädäcksbyggande, trallar, stenläggning och gräsmattesådd. Och jag antar att när hösten kommer i år så har jag annat att tänka på och pyssla om än massa plantor.

Men nu är jag där i alla fall. Med ett extremt sug efter att så, odla och påta. Så jag tänkte att Okej, jag planterar i alla fall tomatfröna jag fick av svärmor. Inget mer. Men nu har jag redan i tanken sått paprikor, sockerärtor och kryddväxter. Och köpt smultronplantor och jordgubbsplantor att ha på däcket. För det är ju så roligt under våren och sommaren! Däremot ska jag INTE dra igång pallkragen iår. Nej, jag håller mig i alla fall till terrassodling, i mindre skala än förra året. Och jag kan knappt bärga mig!

Förutom det så har vi ju svarta vinbär, röda vinbär, jordgubbar, enorma rabarber, två plommonträd och en liten späd hallonplanta. Igår plockade jag fram svartvinbärssaft ur frysen som jag gjorde förra sommaren. Jag tror det var det som fick odlingsbegäret att rinna över på allvar. För det är en så himla härlig känsla att äta egenproducerad mat! En stolthet och glädje över det lilla. Över att bo i hus med trädgård och ha möjligheten. Och sen är det fruktansvärt gott med ett glas iskall svartvinssaft!

Så nu är det jag som trotsar tidigare beslut och drar igång lite odlingar även i år. Och jag ska försöka skärpa mig och sköta om dem hela vägen ut iår är tanken. Det blir lite lättare när man inte drar igång så mycket utan håller ner det till en lagom nivå att sköta om.

Dags att släppa loss de gröna fingarna helt enkelt!

Inga kommentarer: