onsdag 10 november 2010

Bloggens framtid

Som ni märker så är jag inne i en period av total bloggtorka just nu. Har funderat mycket kring bloggens framtid och dess vara eller inte vara. Just nu är jag osäker på om jag tänker fortsätta blogga eller om jag ska stänga ner min lilla blogg.

Anledningarna till motviationsbristen och osäkerheten kring om jag vill fortsätta att blogga hänger tätt samman med att jag som framtida relativt offentlig person (mäklare) inte vet om jag vill lämna ut så mycket av mitt privatliv för vem som helst att läsa. Detta blev extra tydligt för mig nu i intervjusammanhanget. Jag använder min blogg för att ventilera tankar och åsikter och det är just det som jag älskar bloggforumet för. Men jag inser ju att jag inte kan skriva om mina upplevelser och tankar kring en framtida arbetsplats här inne. Och därmed försvinner en del av det fria skrivandet och då i sin tur det syftet som JAG har min blogg till.

Därför vet jag inte hur jag kommer att göra. Att jag har bloggtorka just nu gör inte att lusten att behålla bloggen blir större direkt heller. Men kanske återvänder blogglusten och motivationen. Kanske är lösenordsskyddad blogg en lösning. Men då försvinner lite av tanken med en blogg tycker jag. Jag läser själ många bloggar och har blivit besviken när de skyddas (för jag är en av dem som inte gärna ber om lösenord) så jag vet att jag kommer att tappa mycket läsare. Men å andra sidan skyddas jag mer, vet vilka som läser och kan därmed skriva mer fritt.

Som ni märker så är jag osäker på hur bloggens framtid ser ut. Och om den har en framtid, hur den då kommer se ut. Jag vet att ni är många som läser, och jag vill att ni ska veta att jag uppskattar att ni (uppenbarligen) tycker om det jag skriver. Tack särskilt till er som ger respons, antingen via kommentarer eller via gillaknapparna under varje inlägg. Det är responsen som gör att man motiveras att skriva, man förstår då att man inte skriver ut i luften.

Ni som vågar och vill får därför gärna lämna en kommentar här om vilka ni är? Jag vet om ungefär 10-20 stycken av er, men vilka är alla ni andra? (även här vet jag att jag har varit kass på att kommentera i andra bloggar när frågan läggs ut, men jag har faktiskt bättrat mig). Hade verkligen varit superroligt att veta:)

En bättre inblick i vilka som läser kanske ökar motivationen och minskar lusten att lösenordsskydda i framtiden.

Bloggen kommer att ligga lite på is tills jag har fattat beslut om dess vara eller inte vara.

Tack för den här tiden, kanske ses vi här i framtiden också. Den som lever får se:)

Banana

6 kommentarer:

bellis sa...

no fortsätt! du är duktig på att skriva ansko:)

Anonym sa...

hej anna! jag tittar in ofta och tycker du ska fortsätta. nu när du ska gå fotokurs och allt är en blogg kul att ha. du kan ju visa upp hur duktig du blivit på att fota =)

Hälsningar Sofia Löfström (föredetta klasskamrat som gärna läser om bfe:arna och deras framtid) =)

Korri sa...

Banani helt sjukt drömde i natt att du la ner din blogg o så hade du lagt in en massa udda hej då bilder på dig själv:) klem från korri

znag sa...

jag läser! men det vet du ju redan ;) fortsätt!

Maria Hall sa...

Vilken trevlig blogg du har! Jag halkade in nu men jag tycker absolut att du kan fortsätta! Det finns inget som hindrar att du är personlig och har en öppen blogg trots att du är mäklare.
Det är klart att det kräver en viss form av integritet och självfallet gentemot dina kommande kunder. Men så är det ju för alla, oavsett yrke!

När det är dags för dig att välja arbetsgivare får du höra av dig till oss, vi skulle ha nytta av en kul bloggare ;)

Ha det gott!

Maria Hall
Ansvarig digitala kanaler
SkandiaMäklarna

tina sa...

ja fortsätt kära kusin...:)