tisdag 4 mars 2014

Högst inofficiell förlossningslista!

Jag har inte alls satt mig in i förlossningen än, helt enkelt för att det är långt kvar dit och det finns ingen anledning att stirra om det än! Visst har jag hyfsad koll, både genom gravida vänner, mammor och från skumning av kapitlet i mina graviditetsböcker. Men jag är inte på det klara alls med bedövning, sätt att föda, ställningar och yada yada. Men tre saker vet jag och har vetat sen långt innan jag blev gravid:

1. Jag ska INTE ha musik med mig eller på i rummet! Blir alltid sjukt stressad av musik i pressade situationer och vrålar STÄNG AAV! om jag till exempel kör bil i hetsig stadstrafik. Under båda mina rektoskopier (vidrig undersökning btw!) har det spelats glad musik i bakgrunden. En av gångerna var det bjällerklang minns jag. Sjukt surrealistisk upplevelse måste jag säga! Så nej, det må vara toppen för andra, men inte för mig!

2. Jag ska ha Pepsi Max med mig. Punkt. Hatar sjukhusjuice och saft och är inget stort fan av vatten. Dessutom har Pepsi (eller kaffe) varit en del i migränlösningen! Och en kopp kaffe är väl inget jag tror att jag kommer att gasta efter direkt!

3. Jag ska ha plattat hår. Jag kommer att se till att det är plattat varje dag sista månaden för säkerhets skull. Jag duschar bara håret 1-2 ggr/vecka så det är ingen big deal alls. Håret ska dessutom vara uppsatt och luggen måste fasen ha växt ut då. Stramt rakt bak i hästsvans ska det vara! Jag HATAR att ha håret nersläppt när jag gör någonting! Ni vet säkert att jag alltid sätter upp håret när jag ska äta tex. På jobbet klarar jag en kvart, sen åker det upp, även om jag bestämt för att ha nersläppt. Jag har jordens tjockaste hår så jag blir helt enkelt för varm och obekväm! Varför det ska vara plattat? För att det ser ut som nedan självtorkat... På riktigt.. Blir jag då svettig och varm så ökar volymen drastiskt. Försök sätta upp ett sånt hår utan att se ut som ett white trash om ni kan! Alltså: jag duschar gärna och badar inne på förlossningen, men inte håret! Jag vill helt enkelt inte se ut som nedan på alla första bilderna med knyttet! Och jag vill heller inte böka med det efteråt. (Ja, jag hade plattat uppsatt hår när jag opererade bort tumören också).



En högst oväsentlig kravlista och det finns absolut viktigare saker att fokusera på inför och under förlossningen. Bara ovanstående är med så är jag på banan och kan ta mig an de viktigare delarna av att föda barn:) Den officiella bb-listan kommer vara betydligt längre, seriösare och mer påläst, men den är ett senare bekymmer! :)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Haha älskar plattångskravet! Du kanske ska visa samme hur det funkar så han kan platta det i akutfall:) kram korri

Banana sa...

Haha, med tanke på att det tar typ 2 timmar att platta så riskerar han att missa själva födelsen om han är plattningsansvarig! ;)

Znag sa...

Hahaha, jag dööööör av bjällerklang-historien!! Kan se detta framför mig! ;)

Frida sa...

Alltså det där med att håret ska vara plattat känner jag starkt igen!! Jag måste ha plattat hår och uppsatt när det väl är dags! Känner att om vattnet går när man precis är nyduschad så måste jag hinna platta håret innan man åker in haha.

Banana sa...

Haha eftersom du är före mig så ska det bli spännande att se hur det går! ;)

Banana sa...

Hah för din skull så hoppas jag INTE att du kan se det framför dig! 😵 😉