tisdag 25 mars 2014

V.24 (23+3)

Dags för veckouppdatering igen, ytterligare en dag senare än sist, har helt enkelt inte haft tid att uppdatera förrän nu! Nu har vi gått in i en av de där viktiga veckorna som jag sett fram emot!

Barnet v. 24

Bebisen väger runt 600 gram och är ungefär 30 cm långt. Huden, som tidigare varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av fosterfett. Nu kan fostret suga på tummen och man kan även känna att den lille hickar därinne. De vita blodkropparna har börjat bildas, dessa är till för att hjälpa barnet att bekämpa infektioner. Luftvägarna formas och lungorna fortsätter att utvecklas. De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan v. 16 och v.24. Först när fostret är runt 24 veckor kan det börja andas luft, om det skulle födas så tidigt. Skulle barnet födas nu finns alltså chansen att det skulle klara av ett liv utanför livmodern.
Mamma v.24
Nu är det vanligt att de flesta har gått upp 5-7 kilo, vissa ännu mer. Många känner sig lugnare och gladare nu, en bra bit in i graviditeten. Det är vanligt att ha väldigt livliga drömmar under graviditeten och många blivande mammor funderar mycket över den egna barndomen och hur det stundande föräldraskapet ska bli.
 
Egna reflektioner:
Tiden går fort nu! Jag mår fortsatt väldigt bra, vilket jag är himla tacksam och glad över! Inga tillkomna krämpor och fogisarna håller sig fortsatt i schack. Jag märker dock att jag blir trött fortare än vanligt och måste vila oftare när jag är igång med något. Annars mår jag som om jag inte ens vore gravid! Jag och Samme känner båda hur den lille sparkar och buffar därinne och i veckan såg jag även hur magen rörde sig. Häftig känsla! Jag kan inte säga att jag fått någon uppfattning om bebbens dygnsrytm eller att hen har återkommande tidpunkter, det rör sig på de mest ovanliga tider helt enkelt och ibland håller det på länge och ibland känner jag bara av en eller två små sparkar. Det är otroligt skönt att gå in i v.24, som det stod ovan så är det från och med denna veckan som bebben kan andas luft, vilket gör att överlevnadschanserna är bättre från och med nu. Innan v. 24 har det ju bara varit mirakelfall som överlevt. Men återigen, stanna kvar därinne lilla vän för guds skull!
Vi har äntligen tagit tag i att teckna gravidförsäkring, efter mycket velande fram och tillbaka. Men det känns bäst att både jag och den lille från och med nu är försäkrade. Jag har varit tveksam eftersom jag har konstaterade myom, vilket innebär att om de skulle ställa till det så täcker inte försäkringen, eftersom de uppkommit innan försäkringen tecknades. Men trots allt så är vi alla tre (Samme har tex rätt till krishantering och livbelopp om något skulle hända) försäkrade mot ev. andra förslossningskomplikationer och vid en eventuell för tidig födsel ersätts sjukhusvistelse och andra komplikationer som det för med sig.
Jag fortsätter att handla, tycker ju att det är SÅ roligt! Senaste inköpen är en tavla till Knyttets rum och en superfin skötväska till vagnen. Den köptes egentligen som handväska men den var så himla fin på vagnen så den får nog bli skötväska:) Jag köpte även en större BB-väska (som senare kan användas som weekendbag eller strandväska) och lite annat smått och gott. En av födelsedagspresenterna jag fick var ett babynest i grått och vitt med stjärnor på. Så vi kan ju konstatera att det inte kommer att gå någon större nöd på vårt lilla gryn! :)
Namndiskussionen är en het potatis. Vi har valt att hålla hemligt våra namnalternativ, helt enkelt för att vi inte vill påverkas av vad alla andra tycker och tänker. För så länge man inte döpt sitt barn så verkar det vara fritt fram för allmänheten att såga blivande föräldrars förslag (?!) Sjukt tycker jag, och därför vill jag heller inte berätta vad vi tänkt oss. Jag är inte intresserad av att X:s jobbiga granne heter så eller att Y:s fula klasskompis hette så. Det är klart att man blir påverkad av sånt! Jag har redan innan jag blev gravid  blivit av med ett mina finaste namnförslag som följt med mig länge för att massa folk sa rakt ut att "nej men det kan du inte döpa ditt barn till, det kommer bli mobbat och retat!" Så nu kan jag inte ha med det namnet sorgligt nog, vilket stört mig en hel del!
Men men, namnförslag har vi såklart och vi har i nuläget skalat ner det till 3 st pojknamn och 4 st flicknamn. Bland flicknamn har vi en klar favorit och det är roligt att både jag och S har just det namnet som favorit, det blir ju lite lättare då ;) Pojknamn är svårare och där velar vi fram och tillbaka. Men sen är det ju så att det kanske inte alls blir det vi bestämt oss för, vi avvaktar och ser vad som passar den lille helt enkelt! :)
 
Så det var det! Nu vävde jag in en hel del fakta, tankar och funderingar. Avslutar som vanligt med en bild på magen.
Magen v. 24 (23+3)
 




 

1 kommentar:

Ida sa...

Kom ihåg att jag oxå pustade ut den veckan! Du e sååå fin! Kan sakna tiden med sparkar! Väldigt speciellt! Saknar er! Kram