söndag 2 mars 2014

V.21 (20+0)

Nu är vi över puckeln procentuellt också och inne på sista halvan. Jag är väldigt förväntansfull på den kommande tiden!

Bebis
Nu är bebis ca 26 cm lång och väger runt 400 gram. Alla organ är bildade men de är fortfarande för outvecklade för att den lilla skulle kunna överleva utanför mammas mage. 

Mamma
Nu börjar ryggen få det jobbigt så tänk på hur du lyfter och böjer dig. Bäckenet börjar bli rörligt på grund av graviditetshormoner som luckrar upp ligament och leder. En del har stora problem med denna foglossningssmärta medan andra inte känner av den alls. Även halsbränna är vanligt nu.

Mina reflektioner 
Som jag skrev ovan så är jag väldigt peppad på sista halvan! Mycket beror på att jag nu nästan har varit migränfri i en hel vecka! Helt fantastiskt och nytt rekord! Lösningen har varit huvudvärksdagboken, med hjälp av den har jag hittat en lösning för att häva värken som verkar fungera!

Det jag gillar mest med andra halvan är att det är så många delmål att se fram emot. Först att vi ska på UL nu på onsdag, nästa delmål är att nå den vecka när bebisen har mikroskopmöjlighet att faktiskt klara sig om det skulle ske något. Ett annat mål är att känna första sparkarna. Hittills har jag känt något diffust som jag är osäker på. Att gå in i sista trimestern är ett stort mål. Ja och så vidare... Första halvan tycker jag mest bestod av oro (klara första 12 veckorna), och innan första UL förstod jag inte mentalt att jag var gravid över huvud taget! Första 12 veckorna var dessutom en dimma av illamående och sömn. Innan magen syntes var det svårt att förstå att det bodde en bebis därinne och jag kände mig mest svullen och fläskig och hade svårt med kläder. Men nu, alltså älskar mammabyxorna (heja HM!) och min lilla mage! Mkt lättare också att tycka om magen när man vet att det är bebis som växer och inte myom! Innan UL v.19 visste vi ju inte det. 

Nej så jag är himla peppad och fylld med positiv energi! Jag har foglossningssmärta när jag stått eller gått mkt (eller målat en hel dag, som igår!) men det är helt klart hanterbart och går över med vila och massage. 

Annars inga krämpor och som sagt ingen migrän! (Bästa bästa!)

Bilder på dagens kalaskula, med och utan kalaskläder! Den påklädda är utan födelsedagstårta och pulled pork i magen, den andra är en proppmätt magge! :)




1 kommentar:

Ida sa...

Fin du e!!!