lördag 29 mars 2014

V. 25 (24+0)

Barnet v. 25
Nu är bebis runt 33 cm lång och väger runt 700 Nu bildas även barnets permanenta tänder, de kommer fram sen när barnet tappat sina mjölktänder. Bebisens känsel utvecklas och det reagerar nu på beröring. Den har en egen dygnsrytm i magen då den sover eller är vaken.

Mamma v. 25
Allteftersom magen växer känns nu livmoderns tyngd. Det är inte ovanligt att få ont i ryggen, kramp i benen och tryck ner mot bäckenbotten. Fötter och anklar kan nu börja bli rejält svullna. 

Egna reflektioner
Nu är det 15 veckor kvar till beräknad förlossning, helt galet! Är lite förvirrad över apparnas sätt att räkna trimestrarna; vårdguiden säger att jag går in i sista trimestern nu, men övriga säger att det sker först v.27. Rent logiskt borde det ju vara v.27 eftersom det då faktiskt har gått två tredjedelar av graviditeten. Hursom, vi är en bra bit på väg nu! Jag mår fortsatt bra, inga krämpor mer än ökade (ibland smärtsama) sammandragningar och krampande känsla i magen när jag rör mig ibland. Fogarna är i schack men protesterar direkt om jag försöker lura dem med att röra mig för mycket!

Det är fullt ös i magen nu och den lille är väldigt aktiv! Nu ser vi båda hur magen rör sig när det är showtime därinne för knyttet. Häftigt! Jag tycker att jag egentligen först denna veckan som gått har kunnat börja ta in på riktigt att det faktiskt är en levande bebis därinne som vi sen ska få träffa! Men än så länge stannar den tanken bara några sekunder, sen är det lika obegripligt igen:)

Jag har börjat få väldigt svårt att sova på morgnarna. Vet inte varför för jag vaknar inte för att jag är toanödig eller för att jag har ont, jag bara kan inte sova längre! Halv sex är standard, vardag som helg. Oftast somnar jag om en timme men sen är det bara att kravla upp alltså. (Därav skriver jag detta inlägg 07:15 lördag morgon). Det är ingen big deal alls, men det vore såklart skönt att få sovmorgon någon gång! Detta gör ju att jag är svintrött framåt åtta på kvällarna om jag inte hinner powernapa under dagen.

Sammanfattningsvis så mår vi bra jag och bebis och hoppas få göra det lång tid framöver! :)

Magen v 25 (24+1)


Inga kommentarer: