torsdag 8 april 2010

Nazi

Jag är något av en språk-Hitler och ibland vaknar denna sida till ordentligt hos mig. Idag är en sådan dag, jag och A satt och diskuterade vanliga felstavningar, felsägningar och dylikt. Särskrivningar tar jag inte ens upp.

En lista på några av mina störisar:

  • Alldrig    aldrig stavas aldrig med två L, right?
  • Väll        det gör inte väl heller!
  • Förens    förrän
  • Förän     fortfarande förrän
  • Fören     förrän finns många varianter av
  • Ända      stavas bara med ä när det handlar om en bakdel eller något som är till ända, dvs slut. Inte en enda gång stavar man alltså inte en enda gång som en ända gång
  • Bärde     bar
  • Skärde   skar

Sedan finns det några feltolkade uttryck och ordspråk:

  • Det tredje hjulet          Det femte hjulet, två hjul har tydligen försvunnit på vägen
  • Dra alla över en kant   Nej nej nej! Över en kam drar man!
  • Som in i helvete           Så in i helvete. Ända in i helvete till och med. Men inte som, så ska det ju vara!

Ta nu detta med en nypa salt och inse att det är skrivet på ett skämtsamt sätt! ;)

Kram

Inga kommentarer: