fredag 17 september 2010

Mäklerimäklera

Fick just ett samtal från en gammal bekantskap i STHLM. Som ska köpa tomt och som därför ville ha svar på en del frågor. Han "behövde min expertishjälp".

Just detta rörde öppen budgivning, som det relativt nyligen lagstiftats om. Vilken härlig känsla det var att kunna svara! Och att vara säker på svaret! Lilla jag i lilla Halmstad är nu en del av en tomtaffär i Stockholm. Mihihi.

Det är först nu i år som jag anser mig ha fått en lite bättre bild av vad det egentligen är jag kommer att arbeta med. Och vet ni? Jag gillar det skarpt:)

I presentationen av boken Fastighetsförmedling som ingår i kursen jag läser nu beskrivs det bra tycker jag:

"Fastighetsmäklaryrket av idag är en mycket kvalificerad och komplex profession som kräver kunskaper och färdigheter inom flera olika områden. Kvalificerad därför att många av de nödvändiga kunskaperna kräver högre utbildning. Komplex därför att fastighetsmäklaren fyller inte bara en utan flera viktiga funktioner i sin yrkesroll. För att bli en framgångsrik fastighetsmäklare bör man förhålla sig reflektivt till dessa olika funktioner och alltid sikta på att leverera det bästa ur både juridiska, etiska, affärsmässiga och medmänskliga perspektiv."
Jag är taggad! Det känns dessutom så jäkla bra att veta att Halmstads mäklarutbildning, det vill säga Bygg- och fastighetsekonomprogrammet, är den bästa utbildningen till fastighetsmäklare som finns i hela Sverige. Detta enligt Mäklarsamfundet. Hur grymt är inte det? Vi är bäst helt enkelt! Varför? För att de renodlade mäklarna läser 2 år och är enbart inriktade på fastighetsförmedlandet. Vi läser 4 år och har dubbelt så mycket kunskap, både inom ekonomi och om husbyggnadsteknik. Vad vi inte kan om betong, cement, torpargrund och fuktspärrar är inte värt att veta helt enkelt:)

Go BFE och alla mina blivande duktiga mäklarkollegor från Halmstad! Snart är det vår tur att göra karriär och visa varför vi är bäst i Sverige! :)

Kram

Inga kommentarer: