tisdag 5 oktober 2010

BiMbO?

Så. Dags att reda ut bimbofrågan en gång för alla känner jag. Vi kan börja med att titta på hur wikipedia kännetecknar en Bimbo.

Bimbo is a term that in popular English language usage describes a woman who is physically attractive but has a low intelligence or poor education. The term itself is not explicitly negative, but can be used as a derogative insult towards a woman (www.wikipedia.org).

Sedan kan vi gå vidare och titta på hur låg min intelligens är. Först ut är mina betyg. 



Sedan kan vi kika på när jag var med i tidningen. Aftonbladet presenterade en artikel om vilka som är smartast i respektive kommun i samband med att högskoleprovet skrevs.





Så. Då tror jag att svaret på frågan om min "låga intelligens" är utredd.

Nästa sak som kännetecknar mig som bimbo är att jag har en "poor education". Gymnasieutbildningen framfick ju ovan. Så vitt jag vet så har jag dessutom avlagt fil.kand i företagsekonomi vid Bygg- och fastighetsprogrammet. Just nu läser jag ett extra påbyggnadsår till mäklare utöver min redan avlagda examen. Alltså kan vi stryka det påståendet också.

Vad finns kvar? Jo just det ja. En bimbo är fysiskt attraktiv. Eftersom personen som uttalat sig nu senast inte känner mig eller ens har pratat med mig så är jag ju dömd som bimbo enbart efter mitt utseende. Det  är ju bara att tacka och bocka allra ödmjukast för komplimangen! 

Ogillar människor som dömer folk på förhand, men i detta fallet har jag en viss förståelse. Förstår att avundsjuka tungor gärna dömer en sådan som mig. 

För hurdan är jag? Tydligen en tjej med en bimbos utseende men dessutom begåvad med högre intelligens än det flesta och en utbildning som slår de flesta på fingrarna. Det bästa av båda världarna liksom! Så jag ser mellan fingrarna den här gången och inser att det är avundsjukan som talar.

Bimbobanana tackar och bockar allra ödmjukast!

11 kommentarer:

// H sa...

Intelligens är inte enbart det du lär dig i skolan. Betyg säger ingenting din intelligens, högskoleprovet säger inget mer än att du är boksmart och har lätt för ämnen. Intelligens måste vara en sammanvägning med EQ, kroppsspråk och allt det som är runtom, att vara social, trevlig och att kunna lösa problem, att klara sig i samhället. Bimbo bör därför definiera en person som inte kan anpassa sig efter samhället eller folk/situationer/ relationer runtom. En tjej kan ha högsta pott på högskoleprovet men ändå ha låg självkänsla och därför "sälja" sig själv varje lördag med utmanande kläder och klack, vilket utifrån inte anses särskilt smart. Bimbo verkar mer vara den attraktiva tjejen dom är vad nu lågutbildad innebär. Förskolelärare anses vara det, även om det är 4 års högskolestudier. Om man har låg intelligens dock, det märker man enbart i samspelet med andra. Bimbo torde därför vara den som inte tar vara på sin intelligens och lever på lågt självförtroende genom att framhäva fysiska och läsbara attribut. Däremot skall man självklart stå upp mot vad folk som pratar i tungor säger.

Slemm sa...

Det är ju helt enkelt så att de som känner allas vår Banana vet hur intelligent hon är! =) Du är allt för bra Anna!

znag sa...

OK, nu räcker det!!
jag börjar tröttna nått jävulskt på dina falska påhopp på Anna!

"Intelligens måste vara en sammanvägning med EQ, kroppsspråk och allt det som är runtom, att vara social, trevlig och att kunna lösa problem, att klara sig i samhället."
Om du här påstår att Anna är raka motsatsen så har du FEL! men just det ja, du känner ju inte henne så det kan ju inte du veta. NU VET DU! Anna har högt EQ, är social, trevlig och klarar sig alldeles utmärkt i samhället! jag känner henne mer än väl, jag VET!

sen skrev du en mycket intressant sak:

"Bimbo bör därför definiera en person som inte kan anpassa sig efter samhället eller folk/situationer/ relationer runtom."
jag undrar vem det egentligen är som har svårt att anpassa sig efter folk/situationer/relationer?! eller ska jag säga NYA relationer? man kan inte tro att alla relationer för alltid kommer har samma form som de en gång haft. saker förändras, så även relationer. köp det!

"En tjej kan ha högsta pott på högskoleprovet men ändå ha låg självkänsla och därför "sälja" sig själv varje lördag med utmanande kläder och klack, vilket utifrån inte anses särskilt smart."
Jag skulle gärna vilja ha ett datum på när du såg Anna "sälja" sig på krogen! eller, varje lördag säger du? vad jag vet var Anna med S i lördags och inte alls på krogen... förresten har jag inte sett röken av den där låga självkänslan du skriver om!

"Bimbo torde därför vara den som inte tar vara på sin intelligens och lever på lågt självförtroende genom att framhäva fysiska och läsbara attribut."
då ska du få ett citat tillbaka, som är taget från wikipedia: "Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning." läs de tre sista orden igen och påstå att betyg inte är ett bra mått på intelligens! Anna - du är smart!

"Däremot skall man självklart stå upp mot vad folk som pratar i tungor säger."
Det enda vettiga i denna kommentaren!

kan vi nu vara överrens om att Anna inte är någon bimbo och att du ska lägga ner dina falska påhopp?!

Anna - stå på dig! du vet vem som har rätt! låt inte okunskap och larvigt dravel som inte ens är sant trycka ner dig!

me sa...

Jag har inte sagt att något av detta stämmer på Anna, däremot så visar hon inte hela sin sida genom betyg och den slags intelligens. Det som gör henne smart är inte det utan den man är och det av det man lärt sig. Intelligens är så mycket mer än betyg, det är en del av det. Jag tror att Anna kan leva på mer än betyg för att inte vara bimbo. Därför tycker jag alla aspekter som de du nämner resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning." bör nämnas i om att detta påstående inte är sant. För det finns mycket mer än betyg som visar att man är bra.

Anonym sa...

haha surt å bli outsmarted av en bimbo, Bananas forever!

korre sa...

Finns inte en enda sida på Anna som inte är fin, bra och helt underbar. Hon är allt och lite till och mycket mer än vissa andra.

Så den som sa det kan va det!

ps. rör inte min kompis.
Bananas for everyone

Michaela sa...

Åh, är det sandlådekrig? Få jag vara med???
Jag kan en låt som man kan spela som bakgrundsmusik till första kommentaren, här kommer den; Avundsjuk jag är så avundsjuk, det finns så mycket jagbehöver.....ja, ni förstår va!

Men seriöst nu....man får vara avundsjuk, jag skulle gärna vilja ha Annas utbildning, men jag få erkänna mig besegrad och det borde DU oxå göra!!!

H sa...

Visst har hon en bättre utbildning inom det hon gör, jag inom annat. Det går inte att jämföra olika professioner. Anna har en jätte bra utbildning, hon har en stor och bred kunskap. Men intelligens är inte det, den visar hon hundra gånger mer tex det inlägg där hon diskuterar emot utbildningens föreläsare och deras syn på pengar och barn, där hon tar ut delar ur kunskap hon kan till ta beslut och välja och analysera. Det är intelligens. Att ta kloka beslut utifrån kunskap man har, att välja vägar utifrån objektiva fakta, det är intelligens. Att sortera kunskap till det som behövs och i ens personlighet. Det är intelligens. Skolan betygsätter inte din intelligens utan din kunskap inom ämnen. En elev är inte ointelligent för att den inte har alla betyg. Intelligensen är det du tar från den kunskap du har till att skapa egna värderingar och val. Anna har stor kunskap vilket bidrar till mer att ta ifrån. Intelligensen tycker jag visar sig mer i hela bloggen än i detta inlägg. Det är inget påhopp, det är mer en komplimang att hon besitter mer intelligens än vad hon visar i inlägget, där visar hon inget mer än kunskap och betyg. Jag tycker att hon inte behöver påvisa att hon inte är bimbo utifrån sina betyg, utan för det som hon alltid visar att hon besitter. Sen om ni ser det som ett påhopp får ni göra det. Men jag ser mer än kunskapen, även om jag inte känner henne lika väl. I det jag läst har jag sett oerhört mer intelligens och bra saker i andra inlägg som borde kunna knäppa lika hårt om inte hårdare på näsan på den som pratar. Men likväl påhopp eller ej ser inte jag någons intelligens som betyg, utan för den person tex anna visar på bloggen.

tina sa...

du är bäst annsko,glöm inte det =) kram kusin tina

znag sa...

oj! intressant vändning, från att ha kallat någon bimbo till att helt ändra åsikt i tredje kommentaren! jag vet inte om det beror på kalla fötter eller på att någon har kommit till insikt? Men visst, alla kan vi begå misstag.

"Men jag ser mer än kunskapen, även om jag inte känner henne lika väl."
jag vill bara flika in att du inte känner henne alls. fast komiskt nog verkar du ändå veta allt om henne. konstigt...

men jag förstår inte vad allt det här intelligenssnacket kommer ifrån? Anna har aldrig påstått att hon är bättre eller mer intelligent än någon annan. det enda hon har gjort är att försvara sig mot falska påhopp. att hon inte har valt att försvara sig tidigare är beundransvärt, så mycket skit hon har fått höra om sig själv som i själva verket helt saknar grund. jag syftar inte bara på att du kallat henne bimbo. jag syftar på allt skitsnack, förtal och förolämpande handlingar som har upprepats de senaste månaderna. bara en sån ska som att läsa någon annans sms. fy fan, vad det gör mig förbannad!!

"vi är vänner", sägs det. men en vän gör inte så. en vän är glad för den andres skull då den träffar någon ny. en vän uppmuntrar till nya relationer. en vän gör inte allt som står i ens makt för att tvinga fram ett val mellan en ”vän” och en ny. Att ställa ett sådant ultimatum är helt orimligt, egoistiskt och fruktansvärt elakt och jag förstår inte hur någon kan ta sig den makten. Stackars S som hela tiden blir anklagad för svek. Men det handlar inte om svek. Som jag har förstått det handlar det om ett gammalt löfte. Ett löfte som de flesta par ger varandra, men som inte fungerar då verkligheten kommer ikapp. Man måste lära sig att släppa taget om dessa löften innan man sårar någon riktigt ordentligt.

Anonym sa...

Men guud va e de här?
Ganska uppenbart o se för en helt utomstående av hela det här spektaklet att Fröken H är avundsjuk på Annas liv!
Lär dej av det fina liv Anna lever istället för att förösöka klanka ner på det...ganska uppenbar avundsjuka här.
S, familj och vänner kan va lyckliga som har en sån fin människa som Anna i sina liv!! <3