tisdag 19 oktober 2010

Giganten

Skulle ju köpa min kamera i lördags. ÄNTLIGEN. Blev det något köp? Nej. Enligt killen på Elgiganten så hade den sista sålts bara 20 minuter innan jag kom dit. Konstigt tyckte jag eftersom den stod som tillgänglig när vi kollade upp det på internet. Men det var de där 20 minuterna som ställde till det påstod samma kille. Väl hemma, duktigt besviken, kollade jag upp det en gång till. Jodå, fortfarande tillgänglig i Gislaved. Dåligt tycker jag! Eftersom kursen börjar så var jag i desperat behov av kameran och siktet ställdes in på Jönköping. Irriterad över att behöva betala de extra bensinpengarna kollade jag upp på nätet om den fanns hemma i Jönköping. Jodå det fanns den. Ringde kundcenter för säkerhets skull. Fanns den i Jönköping? Nej. Hade jag blivit arg som ett bi om jag åkt upp i onödan? Ja. Bättre lageruppdatering på hemsidorna tack! Tydligen var kameran slutsåld i hela södra Sverige. 

Men du vet väl att du kan köpa den direkt här av mig? säger kundcentersnubben då. Nej det visste jag inte och ja det var en utmärkt service och en smidig lösning. Jag fick min kamera, till kampanjpris och dessutom hemskickad för ynka 30 kronor. Lätt värt det eftersom den var slutsåld ÖVERALLT! Så ett plus till Elgiganten som erbjuder en sådan bra service.

Vad kan vi lära oss av detta? Jo att kundbemötade och service är viktigt för nöjda kunder. Killen i Gislaved får ett fett minus för att han inte säljer sitt varumärke bättre. Jag förstår att han, som anställd på ett  franchiseföretag inte tjänar ett dugg på att jag köper via kundcenter. Jag förstår också att han hellre hade sålt en annan kamera till mig än att tipsa om att den finns på kundcenter. MEN. När han märker att jag vill ha min 550d och bara den, så borde han ha tipsat om kundcenter. Det hade gjort mig som kund imponerad av Elgiganten och imponerad av hur deras personal arbetar med deras varumärke.

Nu plussar jag ju Elgiganten ändå, tack vare att jag sedan bemöttes med superbra service. Ta lärdom av det Gislaved! 

Kameran har, 2 dagar senare anlänt till Kvantum. Jag ska åka och hämta den bums, sen MÅSTE jag ta tag i tentaplugget. Kul. NOT. Men kul med kamera:)

Bananalove


Inga kommentarer: