onsdag 24 februari 2010

I valet och kvalet

Idag har tankarna snurrat runt runt runt i huvudet. Igår fick vi information angående det val vi måste göra inför vårat fjärde och sista påbyggnadsår. Jag har under hela min utbildning här nere haft målet inställt på att bli mäklare, men under de senaste månaderna har jag börjat vackla lite. Orsaken? Provisionen, försäljarpersonlighet och stress. Jag har mer och mer börjat känna att ett yrke där man arbetar provisionsbaserat och där det lätt går prestige i vem som sålt vad och för hur mycket kan ta knäcken på en sådan tävlingsmänniska som jag är. Jag är också rädd att jag inte riktigt är den försäljartypen som krävs. Å andra sidan så har många påpekat att det viktiga vid en husförsäljning inte behöver vara att sälja in huset utan att ta kunderna på rätt sätt.

Iallafall, denna tvekan har gjort att jag inte längre är hundraprocentigt säker på att jag verkligen ska välja mäklarspåret i fyran. För er som inte förstår vad jag pratar om alls så är det så att vi har två olika spår att välja på; mäklarspåret eller förvaltarspåret. Förvaltarspåret har bygglärarna ett gott öga till och de anser att det är där man kan få riktigt bra jobb med en stor möjlighet att jobba sig uppåt i företaget och givetvis då med chans att göra sig ett namn och tjäna stora pengar.

Vi som läser BFE har automatiskt förtur in till båda dessa spåren, men det är bara mäklarspåret som erbjuds på distans.

Det jag väljer mellan är då alltså att antingen läsa mäklarspåret, och isåfall då läsa den på distans. Detta innebär att jag efter kandidatexamen nu i maj praktiskt taget kan flytta vartsomhelst och dessutom börja jobba/praktisera. Det ultimata då hade varit att ta en traineeplats hos Svensk fastighetsförmedling samtidigt som jag läser mäklarspåret på distans, vilket innebär en föreläsning var fjärde vecka. Det innebär alltså att jag ska ut i arbetslivet redan till hösten om det vill sig väl och kan starta min karriär precis vart jag vill.

Det andra alternativet är att läsa förvaltarspåret nästa år. Det skulle innebära ett år kvar här i Halmstad då den inte går på distans. Skulle jag välja det, så vill jag läsa mäklarspåret året efter, och det då på distans. Detta innebär alltså i teorin ett extra år i skolan, men i praktiken är jag ju ute och jobbar det sista året. Fördelen med denna lösning är att den ger en dubbel utbildning och därmed en grymt bra backup-plan om det är så att jag känner att mäklaryrket inte alls passar mig. Det kan ju också vara så att jag stortrivs som mäklare, men att när jag sedan ska bilda famij inte alls vill jobba på provision och behöva anordna husvisningar sena kvällar och helger. Då är förvaltarspåret också bra att plocka fram ur bakfickan för en eventuell omsatsning.

En ytterligare fördel för en problemhatare som jag är att om jag väljer förvaltarspåret så skjuter jag automatiskt upp problemet med vart jag ska ta vägen när jag är klar och likaså paniken med att fixa praktikplats inför hösten/nästa sommar. För just nu har jag verkligen ingen aning. Det lutar åt än det ena och än det andra hållet och jag vill helst inte fatta denna typen av beslut när jag befinner mig i en såpass oklar situation som jag gör just nu.

Valet ska vara gjort 15e april och jag har mailat studierektorn och frågat ifall förturen BFE har till mäklarspåret gäller även om man inte hoppar på det direkt. Sen undrar jag också om det är gymnasiebetygen eller högskolebetygen man söker in på till påbyggnadsåret? Om någon som läser detta vet, så lämna gärna en kommentar:) Är det gymnasiebetygen så spelar förturen för BFE ingen roll för mig då jag vet till 100% att jag kommer in på dem. Men är det högskolebetygen så är det inte alls lika säkert! Så jaa det är en del att tänka på, fundera på och ta hänsyn till!

Aah jag har verkligen ingen aning just nu! Rent teoretiskt så är det ju givetvis bättre ju mer kunskap man har, men när jag tänker på det rent praktiskt att jag har ett helt år kvar isåfall så dämpas peppet på förvaltarspåret lite. Har ett tag till på mig att fundera ut hur 17 jag ska göra. För just nu är det verkligen 50/50. Eller okej 60/40 till förvaltarspåret. Tips och råd mottages tacksamt;)

Ska sova strax iallafall så att det förhoppningsvis blir lite mer gjort på uppsatsen imorgon än idag, för idag var det katastrof.

Något annat som var katastrof var träningen idag. Usch! Tog ett pass som hette easy och var 45 min eftersom jag var osäker på om låret skulle hålla. Jag trodde att easy grundades i att det var 45 min istället för en timme, men ack vad jag bedrog mig! Här snackar vi back to basic! "Denna position kallas för tvåan, nu kan vi alla ställa oss upp, raka i ryggen!" "När man cyklar är det viktigt att ha ett böjt knä" "Armbågarna ner i golvet och handlovarna försiktigt på styret" Säkert kanon för nybörjare! Men jag har tränat spinning I 6 ÅR! Musiken sen ska vi inte tala om! Det var en medelålders gubbe som höll i träningen och han varnade för mossig musik. Okej, lite gammal rock och dansband tänkte jag. Men nej då, det var låtar jag aldrig någonsin hade hört! Helt kassa och saknade totalt den go som det måste vara i låtar på ett spinningpass så man taggar till! En av låtarna tex hette "stackars lilla lasse" och det var på skånska, i samma tempo som Teddybjörnen Fredriksson typ! Handlade om 15 pågar i bastun och Lasse drack sprit och ville slå ihjäl sin käring. Eh hallå!? Så sjukt opepp! Låten som följde var en typ BennyAnderssonsorkestervisa där Helen Sjöholm sjöng lite om hjärta och smärta! Nä fy fan akta er för det hemska passet! Jag försökte köra dubbeltakt i varje låt för att iallafall bli lite trött, men det hjälpte inte alls mycket. Så när jag kom hem sen körde jag ett extra eget pass för mage, rygg och armar som komplettering. Men jag vet ju iallafall nu vilket pass jag INTE ska gå på någon mer gång!

Nautilus är det bästa gymmet i hela Halmstad och jag fullkomligt avgudar alla andra instruktörer, musik och pass jag varit på! Detta var bara en liten miss i protokollet! För övrigt så var säkert de 15 medelålders lätt överviktiga damer som var på passet, och som aldrig spinnat förr, väldigt nöjda. Så det är ju bra att det finns något för alla! Detta var dock inget för mig, ska framöver hålla mig till de vanliga, sjukt peppiga passen istället!

Sovdags!
Kram

2 kommentarer:

Slemme sa...

Hej Banan!

Vet precis hur det känns, hade nyss såna tankar också men kommit fram till att det blir ett fjärde år här uppe iaf.. Alla jobb som jag siktar på till en början kräver 240 poäng typ och dessutom blir det lättare för oss båda om vi stannar ett år till! =)

Jag har tagit mitt beslut eftersom jag vet att ajg aldrig kommer orka ta mig tillbaka till högskolan om jag skulle behöva det för att komma vidare i min karriär och det var nog det som avgjorde mitt fall.. Jag vill ha möjligheterna öppna, och inte behöva "komplettera" med ett helt pluggår..
Vet ju inte om du har funderat i de banorna, men i så fall pekar nog det på förvaltaråret och ett år till i h-stad i och med att du "kommer ut" och får praktisera under mäklaråret och det i och med det kanske blir tyngre att gå tillbaka..

Men vad vet lilla jag.. ;) Och som Kalsong sa till mig; Har vi klarat oss 1 år så här långt hemifrån så går ju ett fjärde år fort! (Och det vet jag ju att det kommer, har jag bott här i knappt tre år liksom!?!?)

Ja, jag vet inte riktigt vad jag lyckas bidra med, kanske bara ställer till det för dig med ännu mer aspekter! ;)

Hoppas det löser sig! =D

Kramar!

bellis sa...

tycker förvaltargrejen o ett år till i skolan lät bäst även om jag inte gillar långa utbildningar :P. tror du vet vad du vill allra helst innerst inne?
man ska inte stressa med såna beslut o som en annan klok sa till mej så tvekar man så är det något som säger en att man icke ska göra det!:)