torsdag 4 februari 2010

Slutkörd

Ah fan vad jag mår mycket bättre nu! Tog ut mig så jag hade blodsmak i munnen de sista 5 minuterna. Så gött! Så på vägen hem så var jag inte alls lika förbannad över all snö och all is och slirig snömodd som jag var på vägen dit! Haha.
Tvättar för fullt nu samtidigt som jag tog tag i garderoben en gång för alla! Nöjd som sjutton med att det ÄNTLIGEN är ordning och reda där inne nu! Diskbänken däremot ser ut som sju svåra år. Men det får bli ett senare problem.

Nu ska jag hoppa in i duschen och sen ska jag bort till grannen. Jag, hon och Julia ska titta på världens bästa feelgood- och kärleksfilm the Holiday. Man blir så happy och mår så bra när man sett den. Och blir sjukt sugen på kramar, pussar och mys (och på Jude Law).

Just ja! Det efterfrågade receptet på brödet:

FULLKORNSBRÖD


8 dl rågskikt
2 dl rågkross
1 dl havre eller vetekli
1 dl linfrö
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
1 dl lingonsylt
2 msk ljus sirap
5 dl mild yoghurt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla torra ingredienser. Rör i lingonsylt, sirap och yoghurt. Häll degen i en smord och bröad avlång form, rymd ca 1½ liter. Strö över lite rågkross. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 1 timme. Stjälp upp brödet och låt det svalna på galler.

Egen anmärkning: jag tog en 2,5 liters form istället, det gick lika bra! Brödet blev lite lägre och lite längre istället bara. En smaksak!

Kram

2 kommentarer:

Slemelie sa...

Man tackar! ;)

Banana sa...

Vaashiguu! Det är superenkelt! Gör inte som jag bara å få panik över att degen e så kladdig, jag försökte ju knåda den med händerna och fick panik å öste på mjöl tills det blev en torr deg. Så såg jag ordet "häll" degen i formen å ba shit, den skulle nog vara blöt ja! Så jag fick spä med yoggi! Haha. Lycka till om du bakar det! kram